History, policy and education: the new primary schooling model in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.28623

Keywords:

School model. Mozambican primary school. Discussion space.

Abstract

This text deals with the model of primary schooling in Mozambique, from 1975 to 1982, starting from the question: to what extent did organizational changes affect this model, in terms of educational policies and paradigmatic proposals? The methodology consisted of the bibliographical review and analysis of the Tempo Magazine. We conclude that the Mozambican primary school is a political model, which, in organizational terms, is a democratic and training center for the new man. At the level of educational policy was a model to replicate. In terms of paradigmatic proposals, the relations between the subjects (students and teachers) should be based on nationalism and emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Octavio Jose Zimbico, Universidade Eduardo Mondlane, Maputo

Doutor em Educacao pela Universidade de Estado do Rio de Janeiro (2016)

Mestre em Administracao e Gestao da Educacao pela Universidade Eduardo Mondlane - Mocambique (2012)

Licenciado em Planejamento, Administracao e Gestao da Educacao pela Universidade Pedagogica - Mocambique (2005).

References

CALONGA, Maurilio Dantielly. O Jornal e suas Representações: objeto ou Fonte da História? Comunicação & Mercado, Dourados, v. 1, n. 2, p. 79-87, nov. 2012. Edição especial.

Disponível em: http://www.unigran.br/mercado/paginas/arquivos/edicoes/1N2/7.pdf. Acesso em: 18 fev. 2017.

CASTIANO, José P.; NGOENHA, Severino. E. A longa marcha duma “Educação para Todos” em Moçambique. 3. ed. Maputo: PubliFix, 2013.

DOMINGOS, Alberto Bive. A educação e as organizações democráticas em Moçambique: experiências da revolução popular. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 227-251, jan./jun. 2015.

Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6738. Acesso em: 18 fev. 2017.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Tradução: Lourenço Filho. São Paulo: Melhoramentos, 1972.

GÓMEZ, Miguel Buendia. Educação Moçambicana: história de um processo (1962-1984). Maputo: Universidade Eduardo Mondlane, 1999.

GONDRA, José Gonçalves. O Veículo de Circulação da Pedagogia Oficial da República: a Revista Pedagogica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 78, n. 188/189/190, p. 374-395, jan./dez. 1997.

Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/index.php/rbep/article/view/1061/1035. Acesso em: 18 fev. 2017.

IVASHITA, Simone Burioli. Fontes para a história da educação: a importância dos arquivos. In: REUNIÃO CIENTÍFICA DA ANPED – ANPED SUL, 10., 2014, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ANPED, 2014. [p. 1-18].

Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/144-0.pdf. Acesso em: 18 fev. 2017.

MAZULA, Brazão. Educação, Cultura e Ideologia em Moçambique: 1975-1985. Lisboa: Afrontamento & Fundo Bibliográfico de Língua Portuguesa, 1995.

SANTANA, Jacimara Souza. A Participação das mulheres na Luta de Libertação Nacional de Moçambique em Notícias (Revista Tempo 1975-1985). Sankofa: Revista de História da África e de estudos da diáspora africana, n. 4, p. 67-87, dez. 2009.

Disponível em: http://www.revistas.usp.br/sankofa/article/viewFile/88746/91642. Acesso em: 18 fev. 2017.

TEMPOGRÁFICA. A propósito do 8 de março. Tempo, Maputo, n. 340, p. 60-64, 8 mar. 1977. Semanal.

TEMPOGRÁFICA. Ir à escola, uma conquista da revolução I. Tempo, Maputo, n. 289, p. 28-37, 8 abr. 1976a. Semanal.

TEMPOGRÁFICA. Ir à escola, uma conquista da Revolução II. Tempo, Maputo, n. 290, p. 34-39, 25 abr. 1976b. Semanal.

TEMPOGRÁFICA. Prioridades para Educação e Cultura. Tempo, Maputo, n. 78, p. 26-31, 1 fev. 1976. Semanal

TEMPOGRÁFICA. Trajetória do Sistema de Ensino em Moçambique. Tempo, Maputo, n. 563, p. 26-33. Semanal.

THURSFIELD, Richard Emmos. Henry Barnard’s American Journal of Education. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1945.

VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 1, n. 33, p. 7-47, jun. 2001.

Disponível em: http://www.piraquara.pr.gov.br/aprefeitura/secretariaseorgaos/educacao/uploadAddress/Sobre_a_histu00F3ria_e_a_teoria_da_forma_escolar%5B1273%5D.pdf. Acesso em: 18 fev. 2017.

ZIMBICO, Octávio José. Morre a Tribo e nasce a Nação? Política, Administração e História do Ensino Primário em Moçambique. 2016. 409f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2016.

Disponível em: https://docplayer.com.br/78231880-Universidade-do-estado-do-riode-janeiro-centro-de-educacao-e-humanidades-faculdade-deeducacao-octavio-jose-zimbico.html. Acesso em: 24 set. 2017.

Published

2019-05-06

How to Cite

Zimbico, O. J. (2019). History, policy and education: the new primary schooling model in Mozambique. Educação, 42(1), 67–76. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.28623

Issue

Section

Other Topics