Music learning in an articulated regime of attendance in Portugal: results of an action research project at the Conservatory of Vale do Sousa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.28201

Keywords:

Musical education. Vocational schools. General education. Instrumental group teaching. Articulated regime of attendance.

Abstract

This article presents the results of a research developed in the Conservatory of Vale do Sousa on the teaching of music in an articulated regime of attendance. This body of work focused on questioning the concept of "vocational" school, testing possible redefinitions of teaching music in an articulated regime of attendance and studying the advantages of reinforcing a pedagogical articulation of the specialized subsystem and the general schools. The Action Research part of the project held two work groups: one was in a specialized school (called vocational school in Portugal) and the other in a general school. The research allowed us to conclude that, in the context in study, it is not possible to tell apart, based on musical results, the population that attended a specialized school and a general school, questioning thus the concept of "vocational" schools; the type of teaching in "vocational" schools and in general schools is deep in ambiguity; the instrumental pedagogy in a group proved to be an effective method. The specialized teaching of music needs, therefore, to contemplate pedagogical and didactical strategies that allow for diversity in learning approaches, to introduce multiple music genres and to make possible for all children to learn a music instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

António José Pacheco Ribeiro, Universidade do Minho – Instituto de Educação/CIEC

Departamento de Teoria da Educação, Educação Artística e Fisica. Área disciplinar de Educação Musical.

Maria Helena Gonçalves Leal Vieira, Universidade do Minho – Instituto de Educação/CIEC

Departamento de Teoria da Educação, Educação Artística e Fisica. Área disciplinar de Educação Musical.

References

ALMEIDA, Sérgio. Uma revolução bem audível. Jornal de Notícias, Porto, 29 nov. 2009. Sociedade, p. 3.

FERNANDES, Domingos; Ó, Jorge; FERREIRA, Mário. Estudo de avaliação do ensino artístico. Lisboa: Direcção Geral de Formação Vocacional do Ministério da Educação e Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa, 2007.

Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/5501. Acesso em: 17 maio 2015.

FOLHADELA, Paula; VASCONCELOS, António Ângelo; PALMA, Eduardo. Ensino Especializado da Música Reflexões de Escolas e de Professores. Lisboa: ME, Departamento do Ensino Secundário, 1998.

KRAUSS, Egon. O ensino da música como matéria obrigatória nas escolas primárias. Boletim Informativo da Associação Portuguesa de Educação Musical, Lisboa, n. 5, p. 1-12, 1974.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Reforma do ensino secundário: documento orientador da reforma do ensino artístico especializado – versão para discussão pública. Lisboa: Edição do Autor, 2003.

MOTA, Graça. Determinants of children’s musical development in the early years of general classroom music instruction. 1997. 142f. Tese (Doutorado em Psicologia da Música) – Faculdade de Ciências Naturais e Faculdade de Humanidades e Ciências Sociais, Keele University, Keele, 1997.

PALHEIROS, Graça Boal. Educação Musical no Ensino Preparatório – Uma Avaliação do Currículo. Lisboa: APEM, 1993.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº 310/83, de 1º de julho – Insere o ensino artístico nos moldes gerais de ensino em vigor através da reconversão dos conservatórios de música em escolas básicas e secundárias, criando as respetivas escolas superiores de música inseridas na estrutura de ensino superior politécnico.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº 344/90, de 2 de novembro – Estabelece as bases da educação artística no âmbito pré-escolar, escolar e extraescolar.

PORTUGAL. Portaria nº 691/2009, de 25 de junho – Cria os cursos básicos de dança, de música e de canto gregoriano e aprova os respetivos planos de estudo.

RIBEIRO, António Pacheco. O Ensino da Música em Regime Articulado no Conservatório do Vale do Sousa: Função Vocacional ou Genérica? 2008. 150f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Criança – Educação Musical) – Instituto de Estudos da Criança, Universidade do Minho, Braga, 2008.

RIBEIRO, António Pacheco. O Ensino da Música em Regime Articulado. Projeto de Investigação-Ação no Conservatório do Vale do Sousa. 2013. 214f. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2013.

RIBEIRO, António Pacheco; VIEIRA, Maria Helena. The subsystem of specialized music education in Portugal since 1983: The process of integration into the general education system. International Journal of Music Education, Londres, v. 34, n. 3, p. 311-323, 2016a.

Disponível em: https://doi.org/10.1177/0255761415619424. Acesso em: 10 jan. 2016.

RIBEIRO, António Pacheco; VIEIRA, Maria Helena. A articulação entre o ensino especializado da música e o sistema geral de ensino em Portugal: impacto actual da reestruturação de 2009. Opus, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 237-254, jun. 2016b.

Disponível em: http://dx.doi.org/10.20504/opus2016a2210. Acesso em: 20 fev. 2017.

SILVA, Augusto Santos. A educação artística e a promoção das artes, na perspectiva das políticas públicas: Relatório do grupo de contacto entre os Ministérios da Educação e da Cultura. Lisboa: Ministério da Educação, 2000.

VASCONCELOS, António Ângelo. Políticas no ensino da música em Portugal nas últimas duas décadas do século XX: contributos para uma análise crítica. Revista de Educação Musical, Braga, n. 115, p. 14-28, abr. 2003.

VIEIRA, Maria Helena. The portuguese system of music education: teacher training challenges. In: LOCAL AND GLOBAL PERSPECTIVES ON CHANGE IN TEACHER EDUCATION. INTERNATIONAL YEARBOOK ON TEACHER EDUCATION. WORLDASSEMBLY OF THE INTERNATIONAL COUNCIL ON EDUCATION FOR TEACHING, 53, 2008, Braga. Proceedings […]. Braga: Universidade do Minho, 2008. p. 639-646.

VIEIRA, Maria Helena.. O desenvolvimento da vocação musical em Portugal. O currículo como factor de instabilidade e desmotivação. In: CONGRESSO INTERNATIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, X, 2009, Braga. Anais [...]. Braga: Universidade do Minho, 2009. p. 530-537.

VIEIRA, Maria Helena.. Passado e Presente do Ensino Especializado da Música em Portugal: E se Explicássemos Bem o que Significa “Especializado”? In: ENCONTRO DO ENSINO ARTÍSTICO ESPECIALIZADO DA MÚSICA DO VALE DO SOUSA, I, 2014, Lousada. Atas [...]. Lousada: Conservatório do Vale do Sousa, 2014. p. 60-74.

Published

2019-05-06

How to Cite

Ribeiro, A. J. P., & Vieira, M. H. G. L. (2019). Music learning in an articulated regime of attendance in Portugal: results of an action research project at the Conservatory of Vale do Sousa. Educação, 42(1), 23–34. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.28201

Issue

Section

Other Topics