The higher education in Brazil in the perspective of social law: scenarios that take the program Prouni
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.21913Keywords:
Education policy. Higher education. Prouni.Abstract
This article discusses higher education in Brazil, under the different perspectives and positions from the inseparable relationship between education and social right, considering that the analytical axis of this work is based on the universal guarantee of the right to education. In this sense, the same provides a brief historical rescue on education in Brazil, emphasizing the historical, social, economic construction and education policy, highlighting aspects of educational scenarios of character each time, until you reach the University for All Program – Prouni, the nature of this program and the different perspectives and analyses on the same.
Downloads
References
BOSCHETTI, Ivanete. Exame de proficiência: uma estratégia inócua. In: Revista Serviço Social e Sociedade, São Paulo,
n. 94, p. 05-21, 2008.
BRASIL. Lei nº 10.172/2001. Plano Nacional da Educação 2011-2020. Disponível em: <http://fne.mec.gov.br/images/
pdf/notas_tecnicas_pne_2011_2020.pdf>. Acesso em: 20-12-2013.
BRASIL. Lei nº 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Prouni.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabeleceas Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Educação Legislação Federal. Comissão de Educação e Cultura. Brasília: Edições Câmara, 2009.
CATANI, Afrânio M. C.; GILIOLI, Renato de S. P. O Prouni na encruzilhada: entre a cidadania e a privatização. Linhas Críticas, Brasília, v. 11, n. 20, p. 55-68, jan.-jun. 2005.
FIGUEIREDO, Erika S. A. Reforma do Ensino Superior no Brasil: um olhar a partir da história. Revista da UFG, ano VII, n. 2, dez. 2005. Disponível em: <http://www.proec.ufg.br/revista_ufg/45anos/C-reforma.html>. Acesso em: 10 jul.2012.
FREIGAT, Barbara. Escola, estado e sociedade. São Paulo: Moraes, 1980.
FREIGAT, Barbara. Escola, estado e sociedade. São Paulo: Moares, 1986
.
KOWALSKI, Aline Vieiro. Os (des)caminhos da política de assistência estudantil e o desafio na garantia de direitos. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Faculdade de Serviço Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto
Alegre, 2012.
LIMA, Kátia. Contra-reforma na educação superior: de FHC a Lula. São Paulo: Xamã, 2007.
LIMA, Kátia. Expansão da educação superior brasileira na primeira década do novo século. In: PEREIRA, Larissa D.; ALMEIDA, Ney L. T. (Org.). Serviço Social e Educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2013.
ONU-Unesco – Organização das Nações Unidas para Educação, a Ciência e a Cultura. Fundo das Nações Unidas para a Infância. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. Banco Mundial. Relatório final: Declaração Mundial sobre Educação para Todos. Conferência Mundial de Educação para Todos,
Brasília. Disponível em: <http://www.unesco.org.br/publicacoes/copy_of_pdf/decjomtien>. Acesso em: 13 abr. 2012.
PIANA, Maria Cristina. A construção do perfil do assistente social no cenário educacional. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
PILETTI, Nelson. História da educação no Brasil. São Paulo: Ática, 2000.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil: 1930-1973. Petrópolis: Vozes, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.