Mental health and web radio: digital inclusion process
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.21781Keywords:
Mental health. Psychosocial rehabilitation. Digital inclusion.Abstract
The paper discusses the use of workshops webradio in mental health from the point of view of digital inclusion and the role of educator. It was an intervention research conducted in conjunction with users of a Caps (desdobrar a sigla) in the city of Maceió. As an instrument for data collection field diary, semistructured
interviews with the Caps staff and observation of users were used. From the literature on technology and psychosocial empowerment workshops were held. Among results, is presented in a positive manner the process of enabling social
and digital inclusion in the collective with the web radio production. The final product was not the programs, but the rediscovery of autonomy, the process of teaching and learning resources for use of computerized and digital inclusion. The webradio contributes significantly to the promotion of mental health, highlighting as a resource in social empowerment of individuals in psychological distress process.
Downloads
References
ALVES, Domingos Sávio; GULJOR, Ana Paula. O cuidado em saúde mental. In: PINHEIRO, Roseni; MATTOS, Ruben (Org.). Cuidado: as fronteiras da integralidade. Rio de Janeiro: CEPESC/UERJ/ABRASCO, 2008.
BARROS, Rafael André de. Saúde mental e webrádio: criando laços no Caps Jatiúca. 2012. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012.
BARROS, Regina; PASSOS, Eduardo. A construção do plano da clínica e o conceito de transdisciplinaridade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 16, n. 1, p. 71-79, 2000. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722000000100010.
BITTENCOURT, Ivanise Gomes de Souza. O processo de habilitação psicossocial de pessoas em sofrimento psíquico na interface com produção em blog. 2012. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012.
BRASIL. Lei 10.216/2001 de 06 de abril de 2001. Dispõe sobre a proteção e os direitos das pessoas portadoras de transtornos mentais e redireciona o modelo assistencial em saúde mental. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10216.htm>. Acesso em: 30 abr. 2014.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf>. Acesso em: 29 abr. 2014.
COSTA-ROSA, Abílio da. A instituição de saúde mental como dispositivo social de produção de subjetividade. Estudos de Psicologia I Campinas, v. 29, n. 1, p. 115-126, 2012.
COSTA, Diogo Faria Corrêa da. Loucos para prot (agonizar): micropolítica e participação em saúde Mental. 2011. 111 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) – Faculdade de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
COSTA, Rosa Maria Moreira; CARVALHO, Luis Alfredo de. A realidade virtual como instrumento de inclusão social dos portadores de deficiências neuropsiquiátricas. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 14, 2003, Rio de Janeiro. Anais do XIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003. p. 431-440.
DELGADO, P.; LEAL, E.; VENÂNCIO, A. O campo da atenção psicossocial. CONGRESSO DE SAÚDE MENTAL DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO, 1, 1997, Rio de Janeiro. In: Anais do I Congresso de Saúde Mental do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Te Corá/Instituto Franco Basaglia, 1997. p. 85-94.
FORESTI, Andressa; TEIXEIRA, Adriano Canabarro. As potencialidades de processos de autoria colaborativa na formação escolar dos indivíduos: aprofundando uma faceta do conceito de inclusão digital. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 4, n. 2, p. 1-10, 2006.
FRANCISCO, Deise Juliana. Criando laços via recursos informatizados. 2007. 172 f. Tese (Doutorado em Informática na Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.
FRANCISCO, Deise Juliana; RENZ, Juliana Pacheco. Relação homem-máquina: pessoas em sofrimento psíquico e recursos digitais. SCIENTIA PLENA, v. 6, n. 11, p. 1-9, 2010.
GORCZEVSKI, Deisimer; PALOMBINI, Analice de Lima; STREPPEL, Fernanda Fontana. Entre improvisos e imprevistos: os modos de comunicar potência mental. In: ENCONTRO NACIONAL DA ABRAPSO, 15. 2009, Maceió. Anais do XV Encontro Nacional da ABRAPSO. Maceió, 2009.
GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Campinas: Papirus, 1999.
KASTRUP, Virgínia. Novas tecnologias cognitivas: o obstáculo e a invenção. In: KASTRUP, Virgínia; PELLANDA, Nize Maria; PELLANDA, Eduardo (Org.). Ciberespaço: um hipertexto com Pierre Lévy. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2000.p. 38-54.
LAPPANN-BOTTI, Nadja Cristiane. Oficinas em saúde mental: história e função. 2004. 244 f. Tese (Doutorado em Enfermagem Psiquiátrica) - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
PASSOS, Eduardo; BENEVIDES, Regina. Clínica, política e as modulações do capitalismo. Revista Lugar Comum, Rio de Janeiro, n. 19-20, p. 159-171, jan.-jun. 2004.
PAULON, Simone Mainieri. A análise de implicação como ferramenta na pesquisa-intervenção. Psicologia & Sociedade, v. 17, n. 3, p. 18-25, set. dez. 2005. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/%0D/psoc/v17n3/a03v17n3.pdf>. Acesso em: 13 jan. 2012.
PITTA, Ana. O que é reabilitação psicossocial no Brasil, hoje? In: PITTA, Ana (Org). Reabilitação psicossocial no Brasil. São Paulo: Hucitec, 1996. p. 19-30.
ROLDÃO, Ivete Cardoso do Carmo; MOREIRA, Reginaldo. Um jornalista na loucura, despertando loucos por jornalismo. In: MERHY, Emerson Elias; AMARAL, Heloísa (Org.). A Reforma Psiquiátrica no Cotidiano II. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2007. p. 67- 81.
ROTELLI, F. Desinstitucionalização, uma outra via: a reforma psiquiátrica italiana no contexto da Europa Ocidental e dos “países avançados”. In: Nicácio, F. (Org.). Desinstitucionalização. São Paulo: Hucitec, 1990.
SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques. Paris: Aubier, 1980.
STREPPEL, Fernanda. Devir-loucura no rádio. 2010. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social e Institucional) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
TEIXEIRA, Adriano Canabarro. Inclusão digital: novas perspectivas para a informática educativa. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2012.
VENTURINI, Ernesto et al. Habilitar-se em saúde mental: observações críticas ao conceito de reabilitação. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 55, n. 1, p. 56-63, 2003. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v55n1/v55n1a07.pdf>.
Acesso em: 10 jan. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.