Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser

Authors

  • Cristina Fioreze Universidade de Passo Fundo
  • Julio Cesar Godoy Bertolin Universidade de Passo Fundo
  • Bruna Bortolin Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.19553

Keywords:

Higher education. Social justice. Redistribution and recognition. Prouni.

Abstract

This paper examines to what extent the University for All Programme – Prouni, developed in private higher education institutions context, has potential to generate social justice for lower background students. Initially, it focuses the understanding of social justice in the theoretical perspective of Nancy Fraser, which incorporates the redistribution and recognition claims in the context of morality, taking the universal principle of parity of participation as reference point. Secondly are presented both literature review about the programme and experiences of students, and interviews with Prouni students in a non-profit community university. Finally, from the mutual comparison between Fraser’s social justice conception on the one hand, and discussions presented about Prouni on the other hand, it is argued that the programme helps to generate social justice for lower background students.

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Author Biographies

Cristina Fioreze, Universidade de Passo Fundo

Cristina Fioreze é doutoranda do Programa de Pós Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil. Possui graduação em Serviço Social pela Universidade de Caxias do Sul (1997-2001) e mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (2002-2004). É professora em tempo integral da Universidade de Passo Fundo, no curso de Serviço Social, do qual foi coordenadora entre 2008 e 2011. Entre os anos de 2011 e 2014 coordenou a Divisão de Ensino de Graduação da mesma instituição. É pesquisadora do GEU - Grupo de Estudos sobre Universidade Universidade de Passo Fundo e do Grupo Movimentos Sociais Populares, Estado e Políticas Públicas. Pesquisa os temas políticas sociais, controle social, educação superior e relação entre público e privado.

Julio Cesar Godoy Bertolin, Universidade de Passo Fundo

Possui doutorado em Educação e mestrado em Ciência da Computação. Realizou estágio de doutoramento em qualidade em educação superior na Universidade de Aveiro - Portugal. Atualmente é professor titular e pesquisador da Universidade de Passo Fundo (UPF). Também atua como consultor do Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD) e como avaliador de instituições e de cursos de graduação para o governo do Brasil no Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) e do governo do Chile na Comisión Nacional de Acreditación (CNA). Fez parte da Comissão Especial de Avaliação (CEA) do Ministério da Educação (MEC) do governo brasileiro que elaborou o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), atuou como avaliador de projetos para a Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e como consultor da UNESCO, do MEC e do Ministério da Saúde no desenvolvimento de sistemas de avaliação da educação. Tem experiência em pesquisas, planejamento e avaliação na educação superior.

Bruna Bortolin, Universidade de Passo Fundo

Assistente social da Fundação Universidade de Passo Fundo e especialista em Metodologias de Intervenções com Famílias.

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Published

2016-03-02

How to Cite

Fioreze, C., Bertolin, J. C. G., & Bortolin, B. (2016). Redistribution and recognition in the Prouni Context: an analysis based in the theoretical perspective of Nancy Fraser. Educação, 38(3), 404–414. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.19553

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