Technologies in school and continuing teacher education

Authors

  • Ricardo Antunes de Sá UFPR - Universidade Federal do Paraná
  • Estela Endlish Secretaria Municipal de Educação de Curitiba-Núcleo de Ensino

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.1.15010

Keywords:

Education. Technology school. Continuing teacher education.

Abstract

Presents the preliminary results of systematic research undertaken in the schools of the Municipal Education Network Curitiba – RME, where we investigated on the knowledge acquired by teachers in continuing education courses and resources integration of digital technologies in school in from 2011 to 2012. The theoretical framework used was: André (2013), Lüdke and André (1986), Castells (2003), Kenski (2007, 2010, 2013), Lemos and Lévy (2012), Marcelo (2009), Moran (2002, 2011) Sancho (2002),Santaella (2003, 2007), Recuero (2012). The results indicated the need for a concept of continuing education that fosters theoretical and methodological elements that support the critical and purposeful integration of digital technology resources for educational practice. We must move towards a more effective dialogue weave between content knowledge, episteme and the means (and their languages) conveyed by digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Antunes de Sá, UFPR - Universidade Federal do Paraná

É licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (1988) - Administração Escolar. Universidade Tuiuti - Supervisão Escolar. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1997). Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2007). Foi Coordenador Pedagógico da Escola Técnica da Universidade Federal do Paraná (1996 1997). Estagiou em nível de pós-graduação na Universidade Nacional de Educação a Distância UNED em Madrid (1999). Foi Vice-Coordenador do Curso de Pedagogia do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (1997). Foi coordenador do Curso de Pedagogia do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (1997 1999). Foi um dos fundadores do Núcleo de Educação a Distância (NEAD) da Universidade Federal do Paraná (1999). Foi coordenador do curso de Pedagogia Séries Iniciais do Ensino Fundamental na modalidade de educação a distância da Universidade Federal do Paraná (1999 2002). Foi diretor do Departamento de Difusão e Tecnologia da Secretaria Municipal de Educação de Curitiba (2005 2006). Desenvolve estudos na área da formação e atuação do Pedagogo, Pedagogia, Pensamento Complexo e Tecnologias da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação,Educação a Distância (EaD). Participa do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores: paradigmas contemporâneos, currículos e práticas no Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), desde 2007. É professor credenciado no Programa de Pós-Graduação e Educação da UFPR na Linha de Cultura, Escola e Ensino. É membro do Grupo de Pesquisa Educação, Ambiente e Sociedade na Linha de Educação, Complexidade e Escola. É professor credenciado no Mestrado Profissional em Educação da UFPR. É Professor Adjunto III do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná desde 1992.

Published

2014-03-19

How to Cite

Sá, R. A. de, & Endlish, E. (2014). Technologies in school and continuing teacher education. Educação, 37(1), 63–71. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.1.15010

Issue

Section

Dossier - Teaching, cultural and human formation processes