Institutionalization of the subject of History of Education in the Normal School of Minas Gerais in the first half of the 20th century

Authors

  • Décio Gatti Júnior Universidade Federal de Uberlândia
  • Rosângela Maria Castro Guimarães

Keywords:

school subject, history of education, normal school

Abstract

This study presents the results of investigation regarding the emergence, constitution and institutionalization of the History of Education as a school subject in teacher education courses. In this case, the process of introduction of the subject in the teacher normal school courses of Minas Gerais, as of Decree 8.162 of January 20, 1928 and its regulation, is examined, enacted during the government of Antônio Carlos Ribeiro de Andrada, with Francisco Campos serving as secretary at the time. This process of institutionalization of the subject occurred in the midst of a context of educational reforms in Minas Gerais, but which also were about to occur in other Brazilian states under the significant influence of the New School principles, as well as of the form taken by teacher education, especially in Europe and in the United States. Sources include educational legislation in Minas Gerais in the period and the existing reference bibliography.

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Author Biographies

Décio Gatti Júnior, Universidade Federal de Uberlândia

Décio Gatti Júnior é graduado em História e em Pedagogia. Mestre e doutor em Educação História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atualmente, realiza estágio pós-doutoral na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, sob a supervisão da Profa. Dra. Denice Barbara Catani. Bolsista de Produtividade em Pesquisa pelo CNPq - Nível 1D (2010-2014). Membro da Câmara de Ciências Sociais, Humanas, Letras e Artes (SHA) da FAPEMIG (2008-2012). Professor de História da Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), na qual: integra o Núcleo de Estudos e Pesquisas em História e Historiografia da Educação (NEPHE); participa do Conselho Editorial da Editora da Universidade Federal de Uberlândia (EDUFU); edita os periódicos: "Educação e Filosofia" e "Cadernos de História da Educação". Autor do livro A escrita escolar da História (Edusc/Edufu, 2004). Organizador, em parceria com José Carlos Souza Araújo, do livro Novos Temas em História da Educação (Autores Associados/Edufu, 2002); em parceria com Geraldo Inácio Filho, do livro História da Educação em Perspectiva (Autores Associados/Edufu, 2005); em parceria com Joaquim Pintassilgo, do livro Percursos e Desafios da Pesquisa e do Ensino em História da Educação (Edufu, 2007); em parceria com Carlos Monarcha e Maria Helena Camara Bastos, do livro O Ensino de História da Educação em Perspectiva Internacional (Edufu, 2009); em parceria com Selva Guimarães Fonseca, do livro Perspectivas do Ensino de História (Edufu, 2011), em parceria com Marta Maria Chagas de Carvalho, do livro O Ensino de História da Educação (EDUFES/SBHE, 2011). Possui ainda diversas publicações de capítulos, artigos em periódicos e trabalhos completos em anais. Membro e sócio fundador da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE), membro do Grupo de Trabalho em História da Educação da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e da Associação Nacional de História (ANPUH), membro do GT- Uberlândia do Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil (HISTEDBR). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: História das Instituições Educacionais, História das Disciplinas Escolares, Ensino de História e Livro Didático.

Rosângela Maria Castro Guimarães

Possui licenciatura em História (1978), Especialização em Educação (1998) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2007). Ingressou em 2008 no doutorado (linha de pesquisa História e Historiografia da Educação) através do PPGED da FACED-UFU (Universidade Federal de Uberlândia). Exerceu a função de professora de História no ensino Fundamental e Médio no período de 1978 a 2004. Exerceu o cargo de vice diretora no período de 01/02/93 a 01/08/95.Trabalhou no CEFOR - Centro de Formação Permanente de Professores da Secretaria Muncipal de Educação de Uberaba. Atua principalmente nos seguintes temas: novas abordagens ao ensino de História, formação de professores, formação continuada, ensino público na modernidade, ensino público na primeira república, período republicano, grupo escolar, cultura escolar, história de disciplina escolar

How to Cite

Júnior, D. G., & Guimarães, R. M. C. (2012). Institutionalization of the subject of History of Education in the Normal School of Minas Gerais in the first half of the 20th century. Educação, 35(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/10353

Issue

Section

Prospects and challenges of teaching and research in History of Education