Programa vivências bilíngues e multiculturais

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2022.1.40775

Palabras clave:

Programa Vivências Bilíngues e Multiculturais, Metodologia English Fun, Ludicidade, Gameficação, Abordagem comunicativa

Resumen

The present work presents an experience report of the Bilingual and Multicultural Experiences Program of Colégio Marista Nossa Senhora Medianeira, initially implemented from the 1st to the 5th year of Elementary School I, in the year of 2020, and expanded this year to the 6th year of Elementary School II. It points out the strategic context and the motivations for its creation, as well as the stages of its formatting and implementation. It also encompasses its objectives, its methodological proposal and its consequences, in addition to the results and challenges encountered, especially in the format of online classes, which were predominant in most of the academic year 2020, and which are still a reality in 2021. 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Cheila Daniane Marianof Milczarek, Colégio Marista Nossa Senhora Medianeira (CMMedianeira), Erechim, RS, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Fronteira Sul (UFFS), em Chapecó, SC, Brasil. Diretora do Colégio Marista Nossa Senhora Medianeira de Erechim (CMMedianeira), em Erechim, RS, Brasil.

Aline Fantinel Alves, Colégio Marista Nossa Senhora Medianeira (CMMedianeira), Erechim, RS, Brasil.

Mestre em Linguística pela Universidade de Passo Fundo (UPF), em Passo Fundo, RS, Brasil. Professora de Português e Inglês; assessora e consultora do Programa Vivências Bilíngues e Multiculturais do Colégio Marista Nossa Senhora Medianeira de Erechim (CMMedianeira), em Erechim, RS, Brasil.

Citas

ALMEIDA, A. Ludicidade como instrumento pedagógico. In: Cooperativa do Fitness. [S. l.], 23 jan. 2009. Disponível em: http://www.cdof.com.br/recrea22.htm. Acesso em: 9 fev. 2013.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas, SP: Pontes 1993.

CANALE, M. From communicative competence to communicative language pedagogy. In: RICHARDS, J; SCHMIDT, R. (ed.). Language and communication. London: Logman, 1983. p. 2-14.

HYMES, D. On communicative competence. In: PRIDE, J.; HOLMES, J. Sociolinguistic. Harmondsworth. Londres: Penguin, 1972. p. 269-293.

KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1997.

KRASHEN, S. D. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Hoboken: Prentice-Hall International, 1987.

KRASHEN, S. D. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Hoboken: Prentice-Hall International, 1988.

SANTOS, S. M. P. dos; CRUZ, D R. M. da. O lúdico na formação do educador. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL (org.). Matrizes Curriculares de Educação Básica do Brasil Marista: Área de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. 3. ed. Curitiba: PUCPRess, 2019.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a educação básica. Brasília: UMBRASIL, 2010.

WIDDOWSON, H. G. O ensino de línguas para a comunicação. Campinas: Pontes, 1990.

Publicado

2022-06-21

Cómo citar

Milczarek, C. D. M., & Alves, A. F. (2022). Programa vivências bilíngues e multiculturais. Caderno Marista De Educação, 13(1), e40775. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2022.1.40775

Número

Sección

Relatos de Experiência