The ability to reinvent yourself in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40798

Keywords:

Pandemic, Reinvent pedagogical practices, Literacy, Remote teaching

Abstract

This article seeks to report the experience of three teachers of the first year of elementary school at Colégio Marista Assunção, who during the pandemic period, associated with COVID-19 in 2020, had to reinvent their pedagogical practices. Its starting point is distance learning, as in the face of government decisions, it was decided to suspend classroom classes and transform them to the remote learning modality, which aims to teach classes remotely without the need for physical presence. However, this modality, until then, was not so comprehensive for the early years. Thus, starting from a differentiated proposal, based on active methodologies, including the inverted classroom, which makes it possible to reorganize space-time and mobilize the protagonism of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelle Okrazewski da Cunha, Colégio Marista Assunção (CMA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Alfabetização e Letramento e Psicopedagogia Institucional pela Faculdade Educacional da Lapa (Fael), na Lapa, PR, Brasil; pedagoga pelo Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora do ensino fundamental do Colégio Marista Assunção (CMA), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Caroline dos Santos Klein, Colégio Marista Assunção (CMA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Gestão da Educação em diferentes espaços educativos pelo Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter), em Porto Alegre, RS, Brasil; Pedagoga com habilitação em anos iniciais e Supervisão Escola pelo Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora do ensino fundamental do Colégio Marista Assunção (CMA), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Tanusa Dresch, Colégio Marista Assunção (CMA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Alfabetização e Letramento pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (IERGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; pedagoga pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora do ensino fundamental do Colégio Marista Assunção (CMA), em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

CATANANTE, Bene. Gestão do ser integral: como integrar alma, coração e razão no trabalho e na vida. São Paulo: Infinito, 2000.

DE LA TAILLE, Yves et alii. Piaget, Vygotsky e Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1993.

ESTANISLAU, Gustavo M.; BRESSAN, Rodrigo Affonseca (org.). Saúde mental na escola: o que os educadores devem saber. Porto Alegre: Artmed, 2014.

FERREIRO, Emília. A escrita antes das letras. In: Instituto Vera Cruz. [S. I.], ago. 2016. Disponível em: http://site.veracruz.edu.br/instituto/wp-content/uploads/2016/08/Emilia-Ferreiro-A-Escrita-Antes-das-Letras-1.pdf. Acesso em: 23 abr. 2021.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a Educação Básica. União Marista do Brasil. Brasília: UMBRASIL, 2010.

Published

2021-09-13

How to Cite

da Cunha, M. O., Klein, C. dos S., & Dresch, T. . (2021). The ability to reinvent yourself in times of pandemic. Caderno Marista De Educação, 12(1), e40798. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40798

Issue

Section

Articles