Physical Education

A powerful and dynamic syllabusfor an inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2763-5929.2022.1.40793

Keywords:

Physical Education, Inclusive Education, Teaching, Curricular

Abstract

This research aimed to verify how Physical Education (PE) has been contributing to the teaching and learning processes, as part of schools’ curricula that supports the optimization of motor, social, affective and cognitive skills development of students, which are the Target Group of Special Education (TGSE), in the elementary schooland in the first years of the school life in a Marist school in the city of Porto Alegre/ RS. In a mixed method approach strategy, this research has used field notes as the main data collection instrument, in order to collect data regarding access, inclusion and permanence of students in PE classes. This was complemented with institutional documents and quantitative data with number of students included in the TGSE and their attendance at PE, seeking to evaluate the processes and the curriculum of this curricula component. The analysis of the quantitative data was performed based on the institutional documents (student registration and classes diaries), and the qualitative data were analyzed using the Content Analysis Technique proposed by Bardin (2010), based on the field notes.The results have shown that PE is a constructive space bringing  opportunities for TGSE students to have distinctive experiences, prioritizing socialization and promoting transformations in the cases where there is a joint work with other school disciplines.

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Author Biographies

Rubiane Severo Oliva, Colégio Marista Rosário (CMR), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Ciências da Atividade Física pela Universidade de Córdoba/Espanha; especialista em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora de Educação Física da educação infantil e anos iniciais do Colégio Marista Rosário (CMR), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Karina Pacheco Dohms, Colégio Marista Rosário (CMR), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, em Porto Alegre, RS, Brasil; especialista em Recreação, Lazer e Jogos Cooperativos pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora de Educação Física dos anos iniciais no Colégio Marista Rosário (CMR), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Mariana de Souza Arieta, Colégio Marista Rosário (CMR), Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Educação Inclusiva e em Gestão Curricular Marista pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestranda em Educação Marista pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Orientadora Educacional dos Anos Iniciais do Colégio Marista Rosário (CMR), em Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published

2022-03-10

How to Cite

Oliva, R. S., Dohms, K. P., & Arieta, M. de S. (2022). Physical Education: A powerful and dynamic syllabusfor an inclusive education. Caderno Marista De Educação, 13(1), e40793. https://doi.org/10.15448/2763-5929.2022.1.40793

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