Mediation and Reading Incentive Week, online event

experience report

Authors

Keywords:

Read mediation, Read, Online event, School library, Library

Abstract

The article aims to share the experience report of the Medianeira Library of Colégio Nossa Senhora Marista Graça, which, due to the pandemic of COVID-19, needed to abruptly restructure the program of the event of the Mediation and Reading Incentive Week. The event has been taking place since 2017, is in its fourth edition and is part of the scope of the Library. It briefly presents the school, the Library and its objectives, justifies the importance of reading, reading mediation and the values of the institution to which the Library is part. The methodology sought to structure the objectives proposed by stages of the  event’s elaboration, the involvement of the school sectors and proposed activities.
event’s elaboration, the involvement of the school sectors and proposed activities 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Cristina Xavier de França, Colégio Nosso Senhora Marista Graças, Viamão, RS, Brasil

Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) em Porto Alegre, RS, Brasil; bibliotecária no Colégio Nossa Senhora Marista Graças, Biblioteca Medianeira, em Viamão, RS, Brasil.

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; BORTOLIN, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2., 2007, Londrina. Anais [...] Londrina: UEL, 2007. p. 1-13. Disponível em: http://eprints.rclis.org/13269/. Acesso em: 21 set. 2020.

BEHR. A.; MORO, E. L. DA S.; ESTABEL. L.B. Gestão da biblioteca escolar: metodologias, enfoques e aplicação de ferramentas de gestão e serviços de biblioteca. Ciencia da Informação, Brasília, v. 37, n. 2, p. 32-42, maio/ago. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v37n2/a03v37n2.pdf. Acesso em; 21 set. 2020. https://doi.org/10.1590/S0100-19652008000200003

CAMPELLO, Bernadete Santos. Leitura. In: CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional no Brasil:

práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico [manuscrito]. 2009. 207 f. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação. Belo Horizonte, 2009. Cap. 3, p. 50-67. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/ECID-7UUPJY. Acesso em: 21 set. 2020.

COLÉGIO MARISTA GRAÇAS. Sobre Maristas Graças. Viamão: Colégio Marista Graças. Disponível em: https://colegios.redemarista.org.br/gracas/sobre. Acesso em: 21 set. 2020.

COLÉGIO MARISTA GRAÇAS. Biblioteca Medianeira. Regulamento interno da Biblioteca Medianeira. Viamão: 2018.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. School Library Manifesto.1999.

Netherlands: IFLA, 1999. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-manifesto-pt-brazil.pdf. Acesso em: 21 de set. 2020.

MARISTA VIRTUAL 3.0. Porto Alegre: Rede Marista, [2020?]. Disponível em: https://colegiomarista.mrooms.net/user/profile.php. Acesso: 21 set. 2020.

MICROSOFT TEAMS. [S.l]: Microsoft, 2020. Disponível em: https://www.microsoft.com/pt-br/microsoft-365/microsoft-teams/group-chat-software. Acesso em: 21 set. 2020.

NUNES, M. S. C.; SANTOS, F. O. Mediação da leitura na biblioteca escolar: práticas e fazeres na formação de leitores. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 3-28, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/142182. Acesso em: 28 set. 2020. https://doi.org/10.1590/1981-5344/3725 PMBOK. Um guia do conhecimento em gerenciamento de projetos. (GUIA PMBOK). 4. ed. EUA: Project Management Institute, Inc., 2009.

RODRIGUES, Nadir Bonini Irmão. Instituto de Educação Marista Nossa Senhora das Graças: 1961 - 2011. Viamão: CMC, 2011.

Published

2020-12-31

How to Cite

Xavier de França, A. C. (2020). Mediation and Reading Incentive Week, online event: experience report. Caderno Marista De Educação, 11(2), e39277. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/39277

Issue

Section

Experiences Stories