The role of the pedagogical coordinator at school

Training in context and the search for an epistemology of practice

Authors

Keywords:

Pedagogical coordination, Teachership, Contextual training, Epistemology of practice

Abstract

This article aims to contribute to a critical and rigorous reading that helps in the construction of an identity of the pedagogical coordinator. This professional is capable of effectively promoting environments and spaces for reflection at school that can help educators to build their teachership, recognizing themselves as reflective subjects. In addition, this work assists in promoting greater and better interaction between the pedagogical coordinator and the teachers, as well as, it aims to promote the reflection about the pedagogical practice in a process of continuous and qualified construction of an epistemology of the practice by the different professionals who work at the regular school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Graziela Zaltron de Oliveira Casagranda, Colégio Marista Nossa Senhora da Conceição (SOME), Passo Fundo, RS, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF); coordenadora pedagógica no Colégio Marista Nossa Senhora da Conceição, em Passo Fundo, RS, Brasil.

References

ALARCÃO, Isabel. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Portugal: PORTO, 1996.

CHARLIER, Évelyne. Formar professores profissionais para uma formação contínua articulada à prática. In: PAQUAY, Léopold; PERRENOUD, Philippe; ALTET, Marguerit e CHARLIER, Évelyne. Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? 2. ed. Porto Alegre: ARTMED, 2001. p. 85-102.

DELORS, Jacques (org.). Educação: um tesouro a descobrir. UNESCO. São Paulo: Cortez, 1996.

FONSECA, Lúcia Lima da. A escuta em Equipe da Escola: um estudo sobre linguagem e produção de professoralidade. Porto Alegre: 2011. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação – Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

GOMES, Regina Gabriela. Concepções, princípios, práticas e reflexões de coordenadores pedagógicos das escolas municipais de Educação Infantil de Novo Hamburgo. Porto Alegre, 2011.Dissertação (Programa de Pós Graduação em Educação – Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida; OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. (org.). Em busca da pedagogia da Infância: pertencer e participar. Porto Alegre: Penso, 2013.

KOHAN, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LIMA, Elma Corrêa de. Um olhar histórico sobre a supervisão. In: RANGEL, Mary (org.). Supervisão pedagógica: princípios e práticas. 9.º ed. Campinas, SP: Papirus, 2008. p. 69-80.

LUCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

MEDIANO, Zélia D. O professor e o supervisor ante a avaliação da aprendizagem. Série Idéias, São Paulo, p.81 93, 1990.

MEDINA, Antonia da Silva. Supervisão Escolar: da ação exercida à ação repensada. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1995.

MIZIARA, Leni Aparecida Souto; RIBEIRO, Ricardo; BEZERRA, Giovani Ferreira. O que revelam as pesquisas sobre a atuação do coordenador pedagógico. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, DF, v. 95, n. 241, p. 609-635, dez. 2014, https://doi.org/10.1590/S2176-6681/302712683

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Desenvolvimento profissional dos professores. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J (coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto, 2009. p. 221-284.

PEREIRA, Marcos Vilela. A estética da professoralidade: um estudo interdisciplinar sobre a subjetividade do professor. Tese (doutorado em supervisão e currículo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 1996.

PINAZZA, Monica Appezzato. Desenvolvimento profissional em contexto: estudo de condições de formação e mudança. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida e OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. (org.). Em busca da pedagogia da Infância: pertencer e participar. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 54-84.

SAVIANI, Demerval. A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da ideia. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Supervisão educacional para uma escola de qualidade. 6ªed. São Paulo: Cortez, 2007.

URBAN, L. Supervisão educacional: sim ou não? Revista de Educação da AEC (57). Brasília: AEC, 1985.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Coordenação do Trabalho Pedagógico. SP, São Paulo: Libertad, 2002.

Published

2020-12-31

How to Cite

Casagranda, G. Z. de O. (2020). The role of the pedagogical coordinator at school: Training in context and the search for an epistemology of practice. Caderno Marista De Educação, 11(1), e37950. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/37950

Issue

Section

Articles