Conceptual trajectory of Marist Early Childhood Education curriculum

Concepts that guide teaching practices

Authors

Keywords:

Curriculum, Child education, Marist Network

Abstract

This article aims to analyze the curriculum conceptions present in the documents of the Marist Network corresponding to the stage of Early Childhood Education, understanding its trajectory of changes and establishing a timeline from these changes. The documents selected for this research are the Projet  Educativo da Educação Infantil ([ca. 2000]), the Projeto Educativo do Brasil Marista (2010), the Diretrizes da Educação Infantil (2015) and the Matriz Curricular da Educação Infantil para o Brasil Marista (2019). The discussion proposed in this study was based on curriculum concepts addressed by Arroyo (2013), Oliveira (2003), Silva (2000), Lopes (1993) and Oliveira (2010), from which it can be seen that the proposal The curriculum of the Marist Network is constantly changing and restructuring, supported by Brazilian legal documents and, especially, in the daily relationships established in the school environment. In this way, it is conceived that the Marist education curriculum is constituted from the insistent search for updating and understanding of the particularities of contemporary education without losing the essence of its evangelizing mission.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Scatolin, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim, Rio Grande do Sul, Brasil.

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Profissional de Educação (PPGPE) na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), em Erechim, RS; professora no Ensino Fundamental no Colégio Marista Medianeira em Erechim, RS.

Janaina Hoffmann, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim, Rio Grande do Sul, Brasil.

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Profissional de Educação (PPGPE) na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), em Erechim, RS; professora na Educação Infantil no Colégio Marista Medianeira em Erechim, RS.

References

ARROYO, Miguel. Currículo: territórios em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.

Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

LOPES, Alice. Reflexões sobre currículo: as relações entre senso comum, saber popular e saber escolar. Em Aberto, Brasília, v. 12, n. 58, 1993, p. 14-23. Disponível em: <http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/download/2197/1936>. Acesso em: 9 nov. 2019.

MENTGES, Manuir José; TROIS, Loide Pereira (Orgs.). Diretrizes da Educação Infantil. Porto Alegre: Centro Marista de Comunicação, 2015.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. O currículo na educação infantil: o que propõem as novas diretrizes nacionais. In: Anais do I Seminário Nacional: currículo em movimento. Belo Horizonte, nov. 2010. Disponível em:

< http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7153-2-1-curriculo-educacao-infantil-zilma-moraes/file>. Acesso em: 5 nov. 2019.

DA SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In:______ (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 73-102. Disponível em: <http://www.lite.fe.unicamp.br/papet/2003/ep403/a_producao_social_da.htm>. Acesso em: 9 nov. 2019.

UNESCO. Declaração Universal dos Direitos da Criança. Nova Iorque: ONU, 1959. Disponível em: <https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/ECidadania/Docs_referencia/declaracao_universal_direitos_crianca.pdf>. Acesso em: 6 nov. 2019.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Matriz curricular da Educação Infantil para o Brasil Marista. Brasília: UMBRASIL, 2019.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a Educação Básica. Brasília: UMBRASIL, 2010.

Published

2020-12-31

How to Cite

Scatolin, P., & Hoffmann, J. (2020). Conceptual trajectory of Marist Early Childhood Education curriculum: Concepts that guide teaching practices. Caderno Marista De Educação, 11(1), e37895. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/37895

Issue

Section

Articles