Living and changes in evaluation

Proof by area of knowledge

Authors

Keywords:

Evaluation, Proof of the area of knowledge, Implementation

Abstract

This article presents a research about the implementation of a change in the evaluation process in a private school in the city of Novo Hamburgo (RS): the test by area of knowledge. Evaluation is the subject of many debates and critical analyzes in contemporary education, mainly through the research of Philippe Perrenoud and José Gimeno Sacristán. The methodological processes of this research are configured from semi-structured interviews and observations from the teachers’ planning meetings, tensioning how the teaching practice of teachers in the humanities area was constituted in the process of implementing the change of the evaluation process, from the construction a web of knowledge, the didactic sequence and the area test. This movement presented a significant approximation between the teaching practice, instigating the teachers to reconfigure their practice, until then individual, for a collective and partnership look with the colleagues of the knowledge area

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Reinaldo Cipriani Manfroi, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (Uergs), Osóro, RS, Brasil.

Graduado em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos) em São Leopoldo, RS, Brasil; Mestrando do PPG de Educação da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (Uergs), em Osório, RS, Brasil; coordenador pedagógico do Colégio Marista Pio XII, em Novo Hamburgo, RS, Brasil.

References

CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. Rio de Janeiro: O Globo, 2003.

CARDOSO, Shirley. Avaliação por áreas: desafios além dos métodos. In: Vivências curriculares em tempo de mudança. Porto Alegre: CMC, 2016.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador 1: Um estudo dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

ESCOLANO, Agustin Benito. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas: Alínea, 2017.

GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Ática, 2005.

HARTMAN, Hope J. Como Ser um professor reflexivo em todas as áreas do conhecimento. Porto Alegre: AMGH, 2015.

LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2000.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens, entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999a.

PERRENOUD, P. A avaliação entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999b.

PERRENOUD, P. A pedagogia na escola das diferenças. Porto Alegre: Artmed, 2001.

SACRISTÁN, José Gimeno; GOMEZ, A. I. Pérez. Compreender e transformar o ensino. São Paulo: Artmed, 1998.

SACRISTÁN, José Gimeno; GOMEZ, A. I. Pérez. Educar por competências: o que há de novo? Porto Alegre: Artmed, 2008.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL, UMBRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista. Brasília: UMBRASIL, 2010.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL, UMBRASIL. Matrizes Curriculares da Educação Básica do Brasil Marista. Curitiba: PUCPRESS, 2019.

Published

2020-12-31

How to Cite

Manfroi, P. R. C. (2020). Living and changes in evaluation: Proof by area of knowledge. Caderno Marista De Educação, 11(1), e37636. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/37636

Issue

Section

Articles