Living and changes in evaluation
Proof by area of knowledge
Keywords:
Evaluation, Proof of the area of knowledge, ImplementationAbstract
This article presents a research about the implementation of a change in the evaluation process in a private school in the city of Novo Hamburgo (RS): the test by area of knowledge. Evaluation is the subject of many debates and critical analyzes in contemporary education, mainly through the research of Philippe Perrenoud and José Gimeno Sacristán. The methodological processes of this research are configured from semi-structured interviews and observations from the teachers’ planning meetings, tensioning how the teaching practice of teachers in the humanities area was constituted in the process of implementing the change of the evaluation process, from the construction a web of knowledge, the didactic sequence and the area test. This movement presented a significant approximation between the teaching practice, instigating the teachers to reconfigure their practice, until then individual, for a collective and partnership look with the colleagues of the knowledge area
Downloads
References
CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. Rio de Janeiro: O Globo, 2003.
CARDOSO, Shirley. Avaliação por áreas: desafios além dos métodos. In: Vivências curriculares em tempo de mudança. Porto Alegre: CMC, 2016.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador 1: Um estudo dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
ESCOLANO, Agustin Benito. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas: Alínea, 2017.
GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Ática, 2005.
HARTMAN, Hope J. Como Ser um professor reflexivo em todas as áreas do conhecimento. Porto Alegre: AMGH, 2015.
LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2000.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens, entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999a.
PERRENOUD, P. A avaliação entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999b.
PERRENOUD, P. A pedagogia na escola das diferenças. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SACRISTÁN, José Gimeno; GOMEZ, A. I. Pérez. Compreender e transformar o ensino. São Paulo: Artmed, 1998.
SACRISTÁN, José Gimeno; GOMEZ, A. I. Pérez. Educar por competências: o que há de novo? Porto Alegre: Artmed, 2008.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL, UMBRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista. Brasília: UMBRASIL, 2010.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL, UMBRASIL. Matrizes Curriculares da Educação Básica do Brasil Marista. Curitiba: PUCPRESS, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).