Concept maps as a potentializing tool for meaningful learning in teaching electrodynamics

Authors

Keywords:

Concept maps, Physics education, Meaningful learning

Abstract

In this article, we report a successful experience of using concept maps as tools for assessing learning in the thematic unit on electrodynamics, in a 3rd year class of High School in the curricular component of Physics, at Colégio Marista Pio XII in Novo Hamburgo, RS. Through the construction of conceptual maps, the teacher is able to identify how the content is organized in the student’s cognitive structure. The final versions of the concept maps prepared by the students demonstrate a growth at the conceptual level, in addition to the correct establishment of the relationships and hierarchies between these concepts. All maps presented the main concepts of the thematic unit, as well as a wealth of use of suitable connectors to relate each concept.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilson Leandro Krummenauer, Colégio Marista Pio XII, Novo Hamburgo, RS, Brasil.

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professor de Física do Colégio Marista Pio XII, em Novo Hamburgo, RS, Brasil.

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J.D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. 626 p.

DARROZ, L. M.; ROSA, C. T. W. . Mapas conceituais como ferramenta didática na promoção da aprendizagem significativa de eletrostática. Areté, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 84-98, 2017

KRUMMENAUER, W. L.; COSTA, S. S. C. Mapas conceituais como instrumentos de avaliação na Educação de Jovens e Adultos. Experiências em Ensino de Ciências (UFRGS), Porto Alegre, v.4, p.33 – 38, 2009.

LUNA, E. M.; DANTAS, C. R. S. Mapas conceituais no ensino de física como instrumento facilitador da aprendizagem de conceitos. Cadernos de Cultura e Ciência, Crato, CE, v. 11, n. 1, p. 121 – 129, dez. 2012. https://doi.org/10.14295/cad.cult.cienc.v11i1.490

MOREIRA, M. A.; OSTERMANN, F. Teorias construtivistas. Porto Alegre: Gráfica do Instituto de Física - UFRGS, 1999. 63 p.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e diagramas V. Porto Alegre: Ed. do autor, 2006. 103 p.

NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano, 1996. 133 p.

ROCHA, C. E. S.; SPOHR, C. B. O uso de mapas conceituais como instrumento didático para identificar indícios de aprendizagem significativa em diferentes níveis de ensino. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 23 – 52, 2016. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p23

Published

2020-12-31

How to Cite

Krummenauer, W. L. (2020). Concept maps as a potentializing tool for meaningful learning in teaching electrodynamics. Caderno Marista De Educação, 11(1), e37348. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/37348

Issue

Section

Articles