Concept maps as a potentializing tool for meaningful learning in teaching electrodynamics
Keywords:
Concept maps, Physics education, Meaningful learningAbstract
In this article, we report a successful experience of using concept maps as tools for assessing learning in the thematic unit on electrodynamics, in a 3rd year class of High School in the curricular component of Physics, at Colégio Marista Pio XII in Novo Hamburgo, RS. Through the construction of conceptual maps, the teacher is able to identify how the content is organized in the student’s cognitive structure. The final versions of the concept maps prepared by the students demonstrate a growth at the conceptual level, in addition to the correct establishment of the relationships and hierarchies between these concepts. All maps presented the main concepts of the thematic unit, as well as a wealth of use of suitable connectors to relate each concept.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J.D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. 626 p.
DARROZ, L. M.; ROSA, C. T. W. . Mapas conceituais como ferramenta didática na promoção da aprendizagem significativa de eletrostática. Areté, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 84-98, 2017
KRUMMENAUER, W. L.; COSTA, S. S. C. Mapas conceituais como instrumentos de avaliação na Educação de Jovens e Adultos. Experiências em Ensino de Ciências (UFRGS), Porto Alegre, v.4, p.33 – 38, 2009.
LUNA, E. M.; DANTAS, C. R. S. Mapas conceituais no ensino de física como instrumento facilitador da aprendizagem de conceitos. Cadernos de Cultura e Ciência, Crato, CE, v. 11, n. 1, p. 121 – 129, dez. 2012. https://doi.org/10.14295/cad.cult.cienc.v11i1.490
MOREIRA, M. A.; OSTERMANN, F. Teorias construtivistas. Porto Alegre: Gráfica do Instituto de Física - UFRGS, 1999. 63 p.
MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e diagramas V. Porto Alegre: Ed. do autor, 2006. 103 p.
NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano, 1996. 133 p.
ROCHA, C. E. S.; SPOHR, C. B. O uso de mapas conceituais como instrumento didático para identificar indícios de aprendizagem significativa em diferentes níveis de ensino. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 23 – 52, 2016. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p23
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).