Problems in teaching and learning of past tenses in Portuguese language – the case of Polish students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33210

Keywords:

past tenses, teaching Portuguese as a Foreign Language, didactics.

Abstract

The aim of this paper is to demonstrate certain problems occurring in teaching and learning past tenses in Portuguese by Polish students. The study will present primarily some questions related to the category of tense and category of aspect in the Polish and Portuguese languages. The basic differences between both systems, which make the acquisition of the Portuguese past tenses by Polish students difficult, will also be underlined. At the same time, the analysis of some of the grammars and books for learning Portuguese as Foreign Language will be conducted. The aim of the analysis will be to verify if the material regarding the past tenses allows the students to systematize their knowledge on the topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joanna Drzazgowska, University of Gdansk, Poland

University of Gdansk, Faculty of Languages, Institute of Romance Philology

References

Avelar, A., Dias, H. B. M., Grosso, M. J., & Meira, M. J. (1993). Lusofonia: Curso básico de Português língua estrangeira. Lisboa: Lidel.

Avelar, A. & Dias, H. M. (1995). Lusofonia curso avançado de Português língua estrangeira. Lisboa: Lidel.

Bayan Ferreira, A. M. & Bayan, H. J. (2011). Na onda do Português 1.

Lisboa: Lidel.

Coimbra, I. & Coimbra, O. M. (1997). Português sem fronteiras 2. Lisboa: Lidel.

Coimbra, I. & Coimbra, O. M. (2011). Gramática ativa 1. Lisboa: Lidel.

Coimbra Leite, I. & Coimbra, O. M. (1989). Português sem fronteiras 1. Lisboa: Lidel.

Comrie, B. (1976). Aspect: An introduction to the study of verbal aspect and related problems. Cambridge: CUP.

Duarte, G. (2016). Histórias de bolso. Lisboa: Lidel.

Hlibowicka-Węglarz, B. (1998). Processos de expressão do aspecto na língua portuguesa. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.

Leiria, I. (1991). Aquisição por falantes de português-europeu língua não materna dos aspectos verbais expressos pelos Pretéritos Perfeito e Imperfeito (Dissertação de mestrado). Lisboa: FLUL.

https://doi.org/10.11606/d.8.2011.tde-16052013-114159

Melo Rosa, L. (2011). Vamos lá começar! Explicações e exercícios de gramática, níveis de iniciação e elementar (A1/A2). Lisboa: Lidel.

Oliveira, F. (1992). Algumas questões sobre tempo e aspecto. Lisboa: FLUL.

Oliveira, C., Ballmann, M. J., & Coelho, M. L. (2006). Aprender Português: Curso inicial de língua Portuguesa para estrangeiros, níveis A1/A2. Lisboa: Texto Editores.

Oliveira, C. & Coelho, M. L. (2007). Aprender português 2: Curso elementar de Língua Portuguesa para estrangeiros, nível B1. Lisboa: Texto Editores.

Tavares, A. (2011). Português XXI, nível A1. Lisboa: Lidel.

Tavares, A. (2012). Português XXI, nível A2. Lisboa: Lidel.

Published

2019-08-01

How to Cite

Drzazgowska, J. (2019). Problems in teaching and learning of past tenses in Portuguese language – the case of Polish students. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 10(1), e33210. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33210

Issue

Section

Article