Integrated assessment in the Celpe-Bras exam and tasks of reading and writing

Authors

  • Kaiane Mendel Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Juliana Roquele Schoffen Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2017.2.28568

Keywords:

Celpe-Bras exam, proficiency assessment, integrated assessment, integrated tasks, reading and writing.

Abstract

The Certificate of Proficiency in Portuguese Language for Foreigners (Celpe-Bras) aims to assess language proficiency  by integrating comprehension and production skills. Despite being a controversial issue, integrated assessment is in
accordance with the theoretical construct of the Celpe-Bras exam, based on a dialogical perspective of language. As such, this paper investigates how the Celpe-Bras exam presents the concept of integrated assessment in its public
documents, specifications and assessment parameters. Furthermore, it discusses how the analyzed tasks assess reading and writing. The results point to the need for a better description and operationalization of integrated assessment in
the exam, and demonstrate the importance of the task instruction for the integration of skills and to emphasize the complexity of comprehension assessment in this type of task. The reflections presented can contribute to the description of the comprehension and production assessment in the Celpe-Bras exam and to the promotion of new discussions on integrated tasks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bachman, Lyle. 2002. F. Some reflections on task-based language performance assessment. Language Testing, Londres, 19(4), p. 453-476.

Bachman, L. F. & Palmer, A. S. 1996. Language Testing in Practice. Oxford: Oxford University Press.

Bakhtin, Mikhail. 2003. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes.

Bouwer, R., Béguin, A., Sanders, T., & Bergh, H. 2015. Effect of genre on the generalizability of writing scores. Language Testing, 32(1), p. 83-100.

Brasil. (Em preparação). O exame para a obtenção do Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros (Celpe-Bras): referencial teórico, níveis de proficiência e impactos. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), Ministério da Educação (MEC).

Brasil. 2015. Ministério da Educação e Cultura. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Manual do Examinando do Exame Celpe-Bras. Brasília, DF.

Brasil. 2013. Ministério da Educação e Cultura. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Guia do Participante: Tarefas Comentadas que Compõem a Edição de abril de 2013 do Exame. Brasília, DF.

Brasil. 2011. Ministério da Educação e Cultura. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Manual do Examinando do Exame Celpe-Bras. Brasília, DF.

Chapelle, Carol A. 1999. Validity in language assessment. Annual Review of Applied Linguistics, Cambridge, (19)1, p. 254-272.

Cumming, Alister. 2013. Assessing integrated writing tasks for academic purposes: Promises and perils. Language Assessment Quarterly, (10)1, p. 1-8.

Delaney, Yuli Asención. 2008. Investigating the reading-to-write construct. Journal of Englishfor Academic Purposes, 7, p. 140-150.

Dell’Isola, Regina Lúcia Péret. 2014. O gênero textual “carta do leitor” no exame Celpe-Bras. In: Dell’Isola, Regina Lúcia Péret (org.). O exame de proficiência Celpe-Bras em foco. Campinas: Pontes Editores. p. 151-165.

Douglas, Dan. 2000. Assessing Languages for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press. Gebril, Atta & Plakans, Lia. 2013. Toward a transparent construct of reading-to-write tasks: the relationship between discourse features and proficiency. Language Assessment Quarterly, 10(1), p. 9-27.

Gomes, Maíra da Silva. 2009. A complexidade de tarefas de leitura e produção escrita no exame Celpe-Bras. Dissertação de Mestrado em Linguística Aplicada. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Hughes, Arthur. 1989. Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press. Knoch, Ute; Sitajalabhorn, Woranon. 2013. A closer look at integrated writing tasks: Towards a more focused definition for assessment purposes. Assessing Writing, 18, p. 300-308.

Martins, Alexandre Ferreira. 2016. Direcionamentos para o Ensino de Português como Língua Adicional em Portugal e no Brasil: análise de propostas e reflexão para a definição de uma política linguística brasileira. Trabalho de Conclusão de Curso em Licenciatura em Letras. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Mendel, Kaiane. 2017. A avaliação integrada de leitura e escrita no exame Celpe-Bras. Trabalho de Conclusão de Curso em Letras. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Mendel, Kaiane. 2016. Exame Celpe-Bras: uma análise das tarefas da Parte Escrita Trabalho apresentado como comunicação oral e pôster no XVIII Salão de Iniciação Científica da UFRGS. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Nagasawa, Ellen Yurika & Schoffen, Juliana Roquele. 2016. Análises e estatísticas sobre a construção e a disponibilização pública do Acervo Celpe-Bras. Anais do Fórum da Faculdade Porto-Alegrense, Porto Alegre: Fórum FAPA. p. 131-144.

Pileggi, Maria Gabriela Silva. 2015. Tarefas integradas nos exames de proficiência CELPEBRAS e TOEFL iBT. Dissertação de Mestrado em Linguística Aplicada. Universidade Estadual de Campinas.

Plakans, Lia. 2015. Integrated Second Language Writing Assessment: Why? What? How? Language and Linguistics Compass, 9(4), p. 159-167.

Plakans, Lia; Gebril, Atta. 2012. A close investigation into source use in integrated second language writing tasks. Assessing Writing, 17, p. 18-34.

Rio Grande do Sul. 2009. Secretaria de Estado da Educação. Departamento pedagógico (Org). Referencial Curricular Lições do Rio Grande: Linguagens e Códigos e suas Tecnologias, Língua Portuguesa e Literatura e Língua Estrangeira Moderna. Porto Alegre. Vol. I.

Scaramucci, Matilde. 2016. A avaliação de habilidades integradas na Parte Escrita do Exame Celpe-Bras. In: Alvarez, M. L. O. & Gonçalves, L. (org.). O mundo do português e o português no mundo afora: especificidades, implicações e ações. Campinas: Pontes Editores. p. 391-425.

Scaramucci, Matilde. 2000. Proficiência em LE: considerações terminológicas e conceituais. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas.

Scaramucci, Matilde. 1999. Celpe-Bras: um exame comunicativo. In: Cunha, MariaJandyra & Santos, Percília. Ensino e pesquisa em Português para Estrangeiros. Brasília: Editora da Universidade de Brasília.

Schlatter, Margarete. 2014. Celpe-Bras:avaliação, ensino e formação de professores de português como língua adicional. 2014. Disponível em:

acervocelpebras/um-pouco-de-historia>. Acesso em: 14 maio 2017.

Schlatter, Margarete. 1999. Celpe -Bras : Certificado de Língua Portuguesa para Estrangeiros -– Breve Histórico. In: Cunha, Maria Jandyra & Santos, Percília (orgs.).Ensino e pesquisa em português para estrangeiros. Brasília: Editora da UnB. p. 97-104.

Schlatter, Margarete, Scaramucci, Matilde V. R., Prati, Silvia, & Acuña, Leonor. 2009. Celpe-Bras e Celu: impactos da construção de parâmetros comuns de avaliação de proficiência em português e em espanhol. In: Fontana, Mónica Zoppi (org.). O português do Brasil como língua transnacional. Campinas: RG Editora.

Schlatter, Margarete, Almeida, Alexandre do Nascimento, Fortes, Melissa Santos, & Schoffen, Juliana Roquele. 2005. Avaliação de desempenho e os conceitos de validade, confiabilidade e efeito retroativo. In: Nascimento, Valdir Flores do, Naujorks, Jane da Costa, Rebello, Lúcia Sá, & Silva, Deborah Scopel (orgs.). A redação no contexto do vestibular 2005: a avaliação em perspectiva. Porto Alegre: UFRGS.

Schoffen, Juliana Roquele. 2009. Gêneros do discurso e parâmetros de avaliação de proficiência em português como língua estrangeira no exame Celpe-Bras. Tese de Doutorado em Linguística Aplicada. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Schoffen, Juliana Roquele & Mendel, Kaiane. (Em preparação). As especificações do exame Celpe-Bras e a descrição das tarefas da Parte Escrita: convergências e divergências.

Schoffen, Juliana Roquele, Nagasawa, Ellen Yurika, Sirianni, Gabrielle Rodrigues, & Machado, Bárbara Petry. 2017. Resgatando a história do Exame Celpe-Bras: desenvolvimento, disponibilização e estudos sobre o acervo de provas e documentos públicos do exame. Cadernos do IL.

Schoffen, Juliana Roquele & Martins, Alexandre Ferreira. 2016. Políticas linguísticas e definição de parâmetros para o ensino de português como língua adicional: perspectivas portuguesa e brasileira. ReVEL, 14(26), p. 271-306.

Shin, Sun-Young & Ewert, Doreen. 2015. What accounts for integrated reading-to-write task scores? Language Testing, 32(2), p. 259-281.

Soleimani, H. & Mahdavipour, M. 2014. The effect of variations in integrated writing tasks and proficiency level on features of written discourse generated by Iranian EFL learners. The Journal of Teaching Language Skills (JTLS), 6(2). p. 131-159.

Weigle, Sara Cushing, Yang, WeiWei, & Montee, Megan. 2013. Exploring Reading Processes in an Academic Reading Test Using Short-Answer Questions. Language Assessment Quarterly, 10(1), p. 28-48.

Yu, Guoxing. 2013. From integrative to integrated language assessment: are we there yet? Language Assessment Quarterly, 10(1), p. 110-114.

Published

2017-12-31

How to Cite

Mendel, K., & Schoffen, J. R. (2017). Integrated assessment in the Celpe-Bras exam and tasks of reading and writing. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 8(2), 148–170. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2017.2.28568

Issue

Section

Article