Mia Couto – a proclamação da Leoa: na linha de fogo...
DOI:
https://doi.org/10.15448/1983-4276.2016.1.25097Keywords:
romance, política, soberania, alteridade, género.Abstract
Esta leitura do romance A confissão da Leoa, do escritor moçambicano Mia Couto, acompanha nele as questões da animalidade do homem e da violência na relação entre os géneros, ambas colocadas do ponto de vista ético e político. A narrativa do romance reparte-se significativamente por dois olhares diferentes: o do caçador Arcanjo Baleiro, e o de Mariamar, uma das mulheres da aldeia na qual – identificada com a leoa do título – se recortará a figura da histérica, irredutível às imposições do simbólico estabelecido pela tradição do lugar de Kulumani... Os acontecimentos transpõem, da alegoria cosmológica inscrita na fábula aí contada por Martina Baleiro – a mãe do caçador – as tensões e as assimetrias produzidas pela violenta fronteira que, entre o feminino e o masculino, uma certa escrita, subversora de todas as formas de domínio, mostrará ser historicamente instável.
********************************************************************
Mia Couto – the proclamation of the Lioness: on the firing line...
Abstract: My reading of the novel Confession of the Lioness, by the Mozambican writer Mia Couto, follows the questions of the animality of man as well as those of the violence in the relationship between genders, both posed from an ethical and political perspective. The novel’s narrative is significantly shared by two distinctive viewpoints – that of the hunter Arcanjo and that of Mariamar, one of the women identified with the lioness of the title, but also the hysterical figure that resists the symbolic order of traditional Kulumani... The events and the characters of the novel transpose the cosmological allegory inscribed in the fable told by Martina – the hunter’s mother – the tensions and asymmetries there set by the violent boundary that separates the masculine from the feminine, and which a subversive writing that undermines all kinds of dominion eventually suspends, and proves to be historically unstable.
Keywords: novel; politics; sovereignty; otherness; gender.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O poder soberano e a vida nua. Lisboa: Presença, 1998.
AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento. Lisboa: Relógio d’Água, 2013.
BENJAMIN, Walter. Rua de sentido único e infância em Berlim por volta de 1900. Lisboa: Relógio d’Água, 1992.
BUTLER, Judith. Precarious life. London: Verso, 2006.
CIXOUS, Hélène; CLÉMENT, Catherine. Newly born woman. london: Tauris, 1975.
COUTO, Mia. A confissão da Leoa. Lisboa: Caminho, 2012.
DERRIDA, Jacques. Points de suspension. Paris: Galilée, 1992.
DERRIDA, Jacques. L’animal que donc je suis. Paris: Galilée, 2006.
DERRIDA, Jacques. Le souverain Bien / O soberano Bem. Viseu: Palimage, 2004.
DIDI-HÜBERMAN, Georges. Falenas: ensaios sobre a aparição 2. Lisboa: KKYM, 2015.
FREUD, Sigmund. Obras completas. Madrid: Biblioteca Nueva, 1997. Tomo 9.
LACAN, Jacques. Os complexos familiares. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
LACAN, Jacques. Écrits II. Paris: Seuil, 1999.
LACAN, Jacques. O avesso da psicanálise: 1969-1970. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Navegações implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Navegações as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.