The picture book as a work of art: dialogues in Museu desmiolado
diálogos em Museu desmiolado
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44255Keywords:
Children’s literature, Visual analysis, Poetry, Visual arts.Abstract
This article analyses the Brazilian picture book Museu desmiolado, written by Alexandre Brito and illustrated by Graça Lima, which is aimed at children. The book is composed of poems and, on each double page, presentes a type of museum. What prevails as a continuum in the book is the theme of museums, the nonsense and the intertextuality with the visual arts. From that, the objective of this article is to analyze visual elements present in some museums, their relationship with the poetic verses and their approximation with works of art or artistic periods. The investigation of these elements was based on studies by Biazetto (2008), Farthing (2011), Fittipaldi (2008), Nikolajeva and Scott (2011), Proença (2007) and Ramos (2010) through a qualitative approach and document analysis. The visual reference to artistic creations and the theme make the book configure itself as a gallery that invites the reader to stroll through different art works in each turn of pages. Thus, the picture book is a work of art accessible to readers and it takes them on a journey through the history of art and through the word’s meanings.
Downloads
References
BIAZETTO, Cristina. As cores na ilustração do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 75-93.
BORDINI, Maria da Glória. Poesia infantil. 2. ed. São Paulo: Ática, 1991.
BRITO, Alexandre. Museu desmiolado. Ilustração: Graça Lima. 6. ed. Porto Alegre: Projeto, 2019.
CAMARGO, Luis. O livro infantil brasileiro: arte para as crianças. Revista da Associação de Leitura do Brasil, Campinas, n. 15, p. 1-7, jul. 1990.
CASTANHA, Marilda. A linguagem visual no livro sem texto. In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 141-160.
DELÁCIO, Célia. Poema, Quadra, Parlenda, Cantiga, Trava-Língua, Adivinha. In: BRASIL. Ministério da Educação. PNBE na escola: literatura fora da caixa. Brasília:
Secretaria de Educação Básica, 2014. p. 17-28.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
FARTHING, Stephen. Tudo sobre arte. Rio de Janeiro: Sextante, 2011.
FITTIPALDI, Ciça. O que é uma imagem narrativa? In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 93-123.
GOMBRICH, Ernst. A História da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 1999.
GUIMARÃES, Patrícia Dauhali Clemente. Poesia e fotografia: um caminho para o letramento literário. Letrônica, Porto Alegre, v. 12, n. 3, e33336, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33336. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33336
HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.
KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 2005.
LEWIS, Clive Staples. Sobre histórias. São Paulo: Thomas Nelson Brasil, 2018.
MARANGONI, Marli C. Tasca; RAMOS, Flávia Brocchetto. Um estatuto para a poesia infantil contemporânea: reflexões a partir do PNBE. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 50, p. 330-350, jan./abr. 2017. Disponível em https://www.periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10184 Acesso em: 20 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2316-40185021
MARTINS, Roberto de Andrade. O rinoceronte de Dürer e suas lições para a historiografia da ciência. Filosofia e História da Biologia, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 199-238, 2014.
MORAES, Odilon. O projeto gráfico do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 49-59.
NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
OBERG, Silvia. Como vai a poesia? In: CARVALHO, Maria Angélica Freire de; MENDONÇA, Rosa Helena (org.). Práticas de Leitura e escrita. Brasília: Ministério da Educação, 2006. p. 145-149.
PAVANI, Cinara Ferreira. A dimensão lúdica da literatura: ponte para a construção de significados. Nau Literária, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 1-14, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1981-4526.16238. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1981-4526.16238
PROENÇA, Graça. História da Arte. São Paulo: Ática, 2007.
RAMOS, Flávia Brocchetto. Literatura infantil: de ponto a ponto. Curitiba: CRV, 2010.
RAMOS, Flávia Brocchetto; PANOZZO, Neiva Senaide Petry. Interação e mediação de leitura literária para a infância. São Paulo: Global, 2011.
RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
SANT’ANNA, Patrícia; TREVISAN, Paulo Sergio. Estética e história da arte. Londrina: Educacional, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letrônica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.