The picture book as a work of art: dialogues in Museu desmiolado

diálogos em Museu desmiolado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44255

Keywords:

Children’s literature, Visual analysis, Poetry, Visual arts.

Abstract

This article analyses the Brazilian picture book Museu desmiolado, written by Alexandre Brito and illustrated by Graça Lima, which is aimed at children. The book is composed of poems and, on each double page, presentes a type of museum. What prevails as a continuum in the book is the theme of museums, the nonsense and the intertextuality with the visual arts. From that, the objective of this article is to analyze visual elements present in some museums, their relationship with the poetic verses and their approximation with works of art or artistic periods. The investigation of these elements was based on studies by Biazetto (2008), Farthing (2011), Fittipaldi (2008), Nikolajeva and Scott (2011), Proença (2007) and Ramos (2010) through a qualitative approach and document analysis. The visual reference to artistic creations and the theme make the book configure itself as a gallery that invites the reader to stroll through different art works in each turn of pages. Thus, the picture book is a work of art accessible to readers and it takes them on a journey through the history of art and through the word’s meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estella Maria Bortoncello Munhoz, Universidade de Caxias do Sul (UCS), PPGLetras, Caxias do Sul, RS, Brasil.

Master in Literature and Culture in the research line of literature and cultural processes from the University of Caxias do Sul, degree in Literature - Portuguese Language from the Federal Institute of Rio Grande do Sul, bachelor's degree in Design, with an emphasis on Graphic Design, and Product Design from University of Caxias do Sul and postgraduate degree in Children's and Young Adult Literature from the same university. He has experience teaching Portuguese language and literature, art and English as an additional language.

Flávia Brocchetto Ramos, Universidade de Caxias do Sul (UCS), PPGEdu e PPGLet, Caxias do Sul, RS, Brasil.

Full professor at the University of Caxias do Sul. PhD and master's degree in Literature from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Teacher of Librarianship and Literature courses. Coordinator of the specialization course in Children's and Young Adult Literature, distance learning modality. Leader of the Reading and Literature Observatory Group (OLLI), registered with CNPq.

References

BIAZETTO, Cristina. As cores na ilustração do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 75-93.

BORDINI, Maria da Glória. Poesia infantil. 2. ed. São Paulo: Ática, 1991.

BRITO, Alexandre. Museu desmiolado. Ilustração: Graça Lima. 6. ed. Porto Alegre: Projeto, 2019.

CAMARGO, Luis. O livro infantil brasileiro: arte para as crianças. Revista da Associação de Leitura do Brasil, Campinas, n. 15, p. 1-7, jul. 1990.

CASTANHA, Marilda. A linguagem visual no livro sem texto. In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 141-160.

DELÁCIO, Célia. Poema, Quadra, Parlenda, Cantiga, Trava-Língua, Adivinha. In: BRASIL. Ministério da Educação. PNBE na escola: literatura fora da caixa. Brasília:

Secretaria de Educação Básica, 2014. p. 17-28.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FARTHING, Stephen. Tudo sobre arte. Rio de Janeiro: Sextante, 2011.

FITTIPALDI, Ciça. O que é uma imagem narrativa? In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 93-123.

GOMBRICH, Ernst. A História da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 1999.

GUIMARÃES, Patrícia Dauhali Clemente. Poesia e fotografia: um caminho para o letramento literário. Letrônica, Porto Alegre, v. 12, n. 3, e33336, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33336. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33336

HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 2005.

LEWIS, Clive Staples. Sobre histórias. São Paulo: Thomas Nelson Brasil, 2018.

MARANGONI, Marli C. Tasca; RAMOS, Flávia Brocchetto. Um estatuto para a poesia infantil contemporânea: reflexões a partir do PNBE. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 50, p. 330-350, jan./abr. 2017. Disponível em https://www.periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10184 Acesso em: 20 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2316-40185021

MARTINS, Roberto de Andrade. O rinoceronte de Dürer e suas lições para a historiografia da ciência. Filosofia e História da Biologia, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 199-238, 2014.

MORAES, Odilon. O projeto gráfico do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 49-59.

NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

OBERG, Silvia. Como vai a poesia? In: CARVALHO, Maria Angélica Freire de; MENDONÇA, Rosa Helena (org.). Práticas de Leitura e escrita. Brasília: Ministério da Educação, 2006. p. 145-149.

PAVANI, Cinara Ferreira. A dimensão lúdica da literatura: ponte para a construção de significados. Nau Literária, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 1-14, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1981-4526.16238. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1981-4526.16238

PROENÇA, Graça. História da Arte. São Paulo: Ática, 2007.

RAMOS, Flávia Brocchetto. Literatura infantil: de ponto a ponto. Curitiba: CRV, 2010.

RAMOS, Flávia Brocchetto; PANOZZO, Neiva Senaide Petry. Interação e mediação de leitura literária para a infância. São Paulo: Global, 2011.

RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

SANT’ANNA, Patrícia; TREVISAN, Paulo Sergio. Estética e história da arte. Londrina: Educacional, 2017.

Published

2023-12-15

How to Cite

Bortoncello Munhoz, E. M., & Brocchetto Ramos, F. (2023). The picture book as a work of art: dialogues in Museu desmiolado: diálogos em Museu desmiolado. Letrônica, 16(1), e44255. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44255

Issue

Section

Literatura infantil e juvenil contemporânea