Censorship-free:
experienced word, with Eucanaã Ferraz
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44235Keywords:
Poetry and Childhood, Reading education, Eucanaã Ferraz, Poetic listening of the sight, Reading mediationAbstract
Since Poemas da Iara (2008), Eucanaã Ferraz does not label himself as a children's poet. His “censorship-free” poetry doesn’t limit childhood in terms of time, putting between parentheses the language, the writing and the words. His intentional non didacticism requires from the adult, writer and reader, the overcoming of the school imagery reserves who domesticate the imaginary. Eucanaã affirms that every poetry is demanding and that he doesn’t facilitate it for the children, as facilitating in creation is a misunderstanding of the senses. Author of Bicho de sete cabeças e outros seres fantásticos (2009), Palhaço macaco passarinho (2010), Água sim (2011) e Em cima daquela serra (2013), Eucanaã explores resources that provoke the children’s interest, even when the poetic voice isn't from the child or there are exacting tematics. In this article, we acknowledge the “pedagogy of the sight”, referred by the author in Cada coisa (2016) and investigate exclusively it’s verbal concretization to the consolidation of the imaginary. Open listening that demands as much seeing as hearing.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. [1957] A poética do espaço. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São João: Martins Fontes, 1993. 242 p.
BACHELARD, Gaston. [1960] A poética do devaneio. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São João: Martins Fontes, 1988. 205 p.
BAJARD, ELIE. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. 3. ed. São João: Cortez, 2001. 118 p.
BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. Tradução de Alexandre Morales. São Paulo: Pulo do Gato, 2012. 120 p.
BICUDO, Maria Aparecida Vigginani. Pesquisa qualitativa: significados e a razão que a sustenta. Revista Pesquisa qualitativa, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 7-26, 2005. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/issue/view/2. Acesso em: 8 out. 2020.
FERRAZ, Eucanaã. Cada coisa. Ilustrações de Eucanaã Ferraz e Raul Loureiro. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016. 121 p.
FERRAZ, Eucanaã. Eucanaã Ferraz mira a pedagogia do olhar. [Entrevista concedida ao Blog das Letrinhas] Seção Está no papo. Blog das Letrinhas, São Paulo, nov., 2016. Disponível em: https://www.blogdaletrinhas.com.br/conteudos/visualizar/Eucanaa-Ferraz-mira-a-pedagogia-do-olhar. Acesso em: set. 2022.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1981.
GLISSANT, Édouard. Poética da relação. Tradução de Marcela Vieira e Eduardo Jorge Oliveira. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2021. 256 p.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. 175 p.
PAZ, Octávio. O arco e a lira. 2.ed. Tradução de Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982. 368 p.
PINHEIRO, Hélder. Como sinal de nascença. In: CARVALHO, DIÓGENES Buenos Aires; VERARDI, Fabiane; SÁ, Paula Fibrisia Fontinele de. Quando se lê a literatura infantil, o que se ê? Como se lê? Rio de Janeiro: Bonecker, 2019.
POUND, Ezra. A arte da poesia: ensaios escolhidos. Tradução de Heloysa de Lima Dantas e José João Paes. 2. ed. São João: Cultrix, 1988. 164 p.
POUND, Ezra. Abc da literatura. Tradução de Augusto de Campos e José João Paes. São João: Cultrix, [198-]. 218 p.
SOUZA, Gláucia de. Poesia: um castelo muitas pedras. In: CUNHA, LEO. (Org.) Poesia para crianças, conceitos, tendências e práticas. Curitiba: Piá, 2012, p.83-105.
TAVARES, Gonçalo M. Atlas do corpo e da imaginação: teoria, fragmentos e imagens. Porto Alegre: Dublinense, 2021.
TREVISAN, Armindo. A poesia – uma iniciação à leitura poética. 2. ed. rev. e ampl. Porto Alegre: Secretaria Municipal da Educação, Secretaria Municipal da Cultura, Uniprom, 2001, 273 p.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. 2. ed. rev. e ampl. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007. 128 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letrônica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.