Training teachers to teach Portuguese to international students

Issues and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.41236

Keywords:

teacher training, PLA/PFL, teaching

Abstract

This paper seeks to discuss the practices related to training Portuguese as an additional language (PAL) teachers developed by the Linguistic-Cultural Program for International Students (PLEI) at the Federal University of Paraíba (UFPB). This article describes the characteristics of the activities organized by the Program, considering the performance of the students-teachers in 2020-2021. The methodology consists in presenting an overview of the complexities regarding the training of PAL teachers, highlighting the intercultural, communicative and inclusive aspects. For this, we followed discussions based on Almeida Filho (2012, 2013), which aims to analyze the teacher training and the communicative approach involved in the PAL context, agreeing with Mendes (2020) on the need for culturally sensitive discussions in the teaching-learning process of this/in this area. As a result, it is pointed out the problems, the challenges and the distinct ways found to improve the PAL teaching at UFPB, as well as to pursue the IES Internationalization Policy through the relations among Extension, Teaching and Research. In summary, leading the student in initial training to understand the processes of teaching, learning how to teach, is of fundamental importance for his/her preparation as a PAL teacher.

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Author Biographies

José Wellisten Abreu de Souza, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Doutor e mestre em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil. Professor Adjunto do Departamento de Língua Portuguesa e Linguística da UFPB. Membro pesquisador do Grupo de Pesquisa Semântica, Léxico & Cognição (G_SEL). Coordenador do Programa Linguístico-Cultural para Estudantes Internacionais (PLEI/DLPL/UFPB). Desenvolve projetos de ensino, pesquisa e extensão que articulam teoria e prática nas áreas de Semântica, ensino de língua portuguesa e português como língua adicional.

Carolina Coelho Aragon, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Doutora pela Universidade do Havaí (UHM), em Honolulu, HI, Estados Unidos; mestra pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil. Professora Adjunta do Departamento de Língua Portuguesa e Linguística da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Desenvolve pesquisas em documentação e revitalização de línguas indígenas, teoria e análise linguística, ensino e aprendizagem de línguas. Coordenadora de projetos de extensão e de pesquisa na área de português como língua adicional, de etnolinguística e descrição de línguas indígenas.

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Published

2022-12-15

How to Cite

Souza, J. W. A. de, & Aragon, C. C. (2022). Training teachers to teach Portuguese to international students: Issues and perspectives. Letrônica, 15(1), e41236. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.41236

Issue

Section

Portuguese as an Additional Language in international contexts