A study on the reading path in a digital environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37628

Keywords:

Reading strategies, Reading comprehension, Digital learning object, Print screen

Abstract

This study is based on the theoretical field of reading comprehension studies (MORAIS, 2013; KINTSCH; RAWSON, 2013; PERFETTI; LANDI; OAKHILL, 2013), which is realized through the use of reading strategies (SOLÉ, 1998; MORAES, 2014; PEREIRA, 2012). The study aimed to investigate which reading strategies are mobilized by students during the interaction with a digital learning object. For this purpose, ten elementary school students from a public school in the city of Lajeado/RS participated in the action. Their interaction with the object was recorded through screen capture with the screencast software CamStudio, in order to identify the particularities of your reading path during the interaction. It was observed that most students read linearly until they reach their reading objective, that is, until they resolve the question; after that, they jump through the text and ignore its content. Participants who chose to make jumps between the lines showed difficulty, making it necessary to perform retakes in order to reread both the statement and parts of the text to resolve the task. Still, it was found that students did not read the interactive feedbacks available on the platform.

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Author Biographies

Kári Lúcia Forneck, Universidade do Vale do Taquari (Univates), Lajeado, RS, Brasil.

Doutora em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Docente do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Vale do Taquari (Univates), em Lajeado, RS, Brasil.

Silvana Neumann Martins, Universidade do Vale do Taquari (Univates), Lajeado, RS, Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Vale do Taquari (Univates), em Lajeado, RS, Brasil.

Carolina Taís Werlang, Universidade do Vale do Taquari (Univates), Lajeado, RS, Brasil.

Graduanda em Letras pela Universidade do Vale do Taquari (Univates), em Lajeado, RS, Brasil; bolsista de Iniciação Científica pela Universidade do Vale do Taquari (Univates).

Róger Sullivan Faleiro, Universidade do Vale do Taquari (Univates), Lajeado, RS, Brasil.

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, da Universidade do Vale do Taquari (Univates), em Lajeado, RS, Brasil. Bolsista Integral de Pós-Graduação pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

Pâmela Lopes Vicari, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

Mestranda em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), em Florianópolis, SC, Brasil.

Keylliane de Sousa Martins, Universidade do Vale do Taquari (Univates), Lajeado, RS, Brasil.

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari (Univates), em Lajeado, RS, Brasil. Docente do Instituto Federal de Educação do Maranhão (IFMA), em Itapecuru Mirim, MA, Brasil.

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Published

2020-10-08

How to Cite

Forneck, K. L., Martins, S. N., Werlang, C. T., Faleiro, R. S., Vicari, P. L., & Martins, K. de S. (2020). A study on the reading path in a digital environment. Letrônica, 13(4), e37628. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37628