Imagining the nation at the theatre

Creation, writing up and staging of BR3, by Teatro da Vertigem and Bernardo Carvalho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.3.36991

Keywords:

Nation, National identity, City, Representation, Contemporary theatre

Abstract

Romantic and modernist Brazilian literature tried to tackle the issue of our nationality as a means of self-recognition, a search for national identity. With the rise of post-modernism and especially of cultural studies, the question of national identity and of the representation of the nation is back again; historians, social scientists and literary and visual arts critics have been discussing the theme and we, therefore, see analysis of novels, short stories, poems, paintings, installations, movies and TV series, among others, which deal with how these media try to represent the nation – or if it is still possible to speak in a totalizing way about narratives of the nation and of national identity. Nonetheless, this matter does not seem so compelling in theatre studies. Although there are plays which attempt to narrate a space and its society, whether it be the nation or the city – the latter sometimes representative of an idea of nation -, the debate on what this idea of nation and national identity are is, in theatre studies, limited. Thus, this article aims at analyzing how the nation was imagined and the understanding of national identity in the play BR3, signed by Bernardo Carvalho and staged by the company Teatro da Vertigem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Montebelo Barcelos, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Literatura, Cultura e Contemporaneidade, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil; pesquisadora e professora de teatro.

References

ARAÚJO, Antônio. O processo colaborativo no Teatro da Vertigem. Sala Preta, São Paulo, v. 6, p. 127-133, 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57302. Acesso em: 22 jan. 2020. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v6i0p127-133

ARAÚJO, Antônio. Entrevista. Revista Folhetim, Rio de Janeiro, n. 20, jul.-dez. 2004.

ARGULLOL, Rafael. A Cidade–turbilhão. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, IPHAN, Rio de janeiro, n. 23, p. 59-68, 1994. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/RevPat23_m.pdf. Acesso em: 19 jan. 2020.

CANCLINI, Néstor García. O patrimônio cultural e a construção imaginária do nacional. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, IPHAN, Rio de Janeiro, n. 23, p. 95-115, 1994. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/RevPat23_m.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

CARVALHO, Bernardo. Entrevista. Revista Z Cultural, Rio de Janeiro, ano III, n. 2, abr.–jul. 2007. Disponível em http://www.pacc.ufrj.br/z/ano3/02/bernardocarvalho.htm Acesso em: 24 jan. 2020.

CARVALHO, Bernardo. Entrevista. O Percevejo, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 252-263, jan.-jun. 2017. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/6893. Acesso em: 24 jan. 2020.

FERNANDES, Silvia; AUDIO, Roberto (org.). Teatro da Vertigem: BR3. São Paulo: Perspectiva: EDUSP, 2006.

GOMES, Renato Cordeiro. A vertigem do teatro: a reinvenção do teatro como experiência. Revista Folhetim, Rio de Janeiro, n. 17, maio-ago. 2003.

GOMES, Renato Cordeiro. A nação ao redor: da formação enquanto totalidade a interpretações parciais do Brasil. Revista Conexão Letras, [s.l.], v. 10, n. 13, maio 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/conexaoletras/article/view/55697. Acesso em: 25 jan. 2020. https://doi.org/10.22456/2594-8962.55697

GOMES, Renato Cordeiro. Imaginar a nação em tempo heterogêneo e midiático: herança, espetro, resíduos. XVIII ENCONTRO DA COMPÓS, Salvador, p. 1-15, jun. de 2013. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_2120.pdf. Acesso em: 30 jan. 2020.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Cidade ou cidades? Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, IPHAN, Rio de Janeiro, n. 23, p. 95-115, 1994. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/RevPat23_m.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

LABAKI, Aimar. Antonio Araújo e o Teatro da Vertigem. In: NESTROVSKI, A. (ed.). Teatro da Vertigem. Trilogia Bíblica. São Paulo: Publifolha, 2002.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

LIMA, Mariangela Alves de. Teatro da Vertigem empreende viagem transformadora pelo Rio Tietê. O Estado de S. Paulo, São Paulo, Caderno 2, 15 abr. 2006.

MATERNO, Angela. Meditação sobre a noite: paisagem e fronteiras em BR3. Sala Preta, São Paulo, n. 7, p. 229-253, 2007. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57341/60323. Acesso em: 25 jan. 2020. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v7i0p229-253

SANTIAGO, Silviano. Apesar de dependentes universais. In: Vale quanto pesa: ensaios sobre questões político-culturais. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. TEATRO DA VERTIGEM. BR3. [200-]. Disponível em: https://www.teatrodavertigem.com.br/BR3. Acesso em: 22 jan. 2020.

Published

2020-03-24

How to Cite

Montebelo Barcelos, C. (2020). Imagining the nation at the theatre: Creation, writing up and staging of BR3, by Teatro da Vertigem and Bernardo Carvalho. Letrônica, 13(3), e36991. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.3.36991