Reflections on reading and teaching in post-truth times
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.2.36245Keywords:
Reading, Post truth, Identity, TeachingAbstract
The present text seeks to make a reflection about reading, considering it in the bulge of a contemporaneity represented by uncertainties, by vertiginous changes in the production, circulation and consumption of information and knowledge, which puts the reader formation ahead of a great challenge. In post-truth times, with persecution, interdiction, precarious work of professionals and the physical structures of public institutions at all levels of education in the country, the school is an important flank of resistance in preparing children and youth to deal critically with the dizzying textualities presented daily to be consumed at the same speed as they circulate in social networks. From this perspective, this text defends the teaching of reading as a political act that can generate critical thinking in the face of social contradictions, enabling the new generations to circulate more easily in the expanded field of contemporary cross-languages, including those from digital technologies and the fight against intolerant speeches.
Downloads
References
ABREU, Márcia. Diferentes formas de ler. Disponível em: https://www.unicamp.br/iel/memoria/Ensaios/Marcia/marcia.htm. Acesso em: 01 abr. 2020.
ABREU, Márcia. Diferença e Desigualdade: preconceitos em leitura. In: MARINHO, Marildes (org.). Ler e Navegar: espaços e percursos da leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de leitura do Brasil, 2001.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Trad. De Vinicius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2013.
BOURDIEU, Pierre. A leitura: uma prática cultural. In: CHARTIER, Roger (org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: fatos e mitos. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970.
CANCLINI, N. Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2008.
CÂNDIDO, Antônio. Vários escritos. 3. ed. São Paulo, Duas cidades, 1995.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 19. ed. Trad. de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
DUNKER, Christian. Subjetividade em tempos de pós-verdade. In: DUNKER, Christian et al. Ética e pós-verdade. Porto Alegre/São Paulo: Dublinense, 2017.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. 46. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
FREIRA, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2011.
GALEFFI, Dante. Filosofar e Educar. Curitiba: Editora CRV, 2019.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
INEP. Relatório Brasil no PISA 2018 Versão preliminar. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_ internacionais/pisa/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf. Acesso em: 01 abr. 2020.
INSTITUTO PAULO MONTENEGRO. Indicador de alfabetismo funcional INAF BRASIL 2018 Resultados preliminares: pesquisa gera conhecimento, o conhecimento transforma. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_Relat%C3%B3rio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf. Acesso em: 01 abr. 2020.
MC LAREN, Peter. A Vida nas Escolas: uma introdução à pedagogia crítica nos fundamentos da educação. Trad. Lúcia Pellanda Zimmer. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
NIETZSCHE, Friedrich. Obras incompletas. Trad. Rubens Rodrigues Torres Filho. São Paulo: Editora Nova Cultural Ltda, 1999.
ROJO, Roxane Helena Rodrigues; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola, 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Esquerdas do mundo, uni-vos! São Paulo: Boitempo, 2018.
SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.
SLOTERDIJK, Peter. Crítica da razão cínica. São Paulo: Estação liberdade, 2012.
SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Editora contexto, 2017.
TIBURI, Marcia. Pós-verdade, pós-ética: uma reflexão sobre delírios, atos digitais e inveja. In: DUNKER, Christian et al. Ética e pós-verdade. Porto Alegre/ São Paulo: Dublinense, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Letrônica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.