To write oneself, to photograph oneself: convergences between Vivian Maier and Ana Cristina Cesar
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33380Keywords:
Poetry. Photography. Self-portrait. Fictional subject.Abstract
In an effort to develop an analysis of the “elective affinities between Photography and Poetry” (NAVAS, 2017), we look at the recognizable convergences and divergences drawn between the photographic self-portraits of Vivian Maier and the poetry by Ana Cristina Cesar. We seek to understand how the construction of fictional subjects is performed within the very logic of the autobiographical and self-representational genres. In this article, we will analyse specifically how both Maier and Cesar incorporate the creative gestures - that is, the act of writing and the act of photographing - to their texts and images; the mechanisms of interlocution and figuration of the Other and their bodies.
Downloads
References
BANNOS, Pamela. Vivian Maier: A Photographer’s Life and Afterlife. Chicago: University Of Chicago Press, 2017.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Lisboa: Edições 70, 2014.
BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.
BOSI, Viviana. Ana Cristina Cesar: Não, a poesia não pode esperar. In: BOSI, Viviana.; FALEIROS, Álvaro; ZULAR, Roberto. Sereia de Papel. Visões de Ana Cristina Cesar. Rio de Janeiro: Eduerj,
p. 11-54.
BOSI, Viviana. À mercê do impossível. In: CESAR, Ana Cristina. Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013. p. 425-431.
CAMARGO, Maria Lucia de Barros. Atrás dos olhos pardos: uma leitura da poesia de Ana Cristina Cesar. Chapecó: Argos, 2003.
CESAR, Ana Cristina. Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
CESAR, Ana Cristina. Crítica de Tradução. São Paulo: IMS/ Ática, 1999.
CHACAL. Belvedere. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
COLLOT, Michel. O sujeito lírico fora de si. Trad. Alberto Pucheu. Terceira Margem, Rio de Janeiro, Ano IX, n. 11, p. 165 –177, 2004.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 1993,
FABRIS, Annateresa. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte, Ed. UFMG, 2004.
FREITAS FILHO, Armando. Poesia, vírgula, viva. In: NOVAES, Adauto (org.). Anos 70: ainda sob a tempestade. Rio de Janeiro: Aeroplano e Senac Rio, 2005.
FOUCAULT, Michel. As Palavras e as Coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
HALL, JAMES. The Self-Portrait: a cultural history. Londres: Thames & Hudson, 2014.
HOLLANDA, Heloísa Buarque. Impressões de Viagem. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.
LACAN, Jacques. O seminário: livro 11 - os quatros conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
LEMINSKI, Paulo. Toda Poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
LEONI, Luciana. Ana C.: as tramas da consagração. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008.
MALUFE, Annita Costa. Ana Cristina Cesar: o poema-corpo ou o poema voltado para fora de si. In: BOSI, Viviana; NUERNBERGER, Renan. Neste Instante. São Paulo: Humanitas, 2018. p. 431-446.
MAINGUENEAU, Dominique. O Contexto da obra literária. SP: Martins Fontes, 2001.
MEDEIROS, Margarida. Fotografia e Narcisismo. Lisboa: Assírio & Alvim, 2000.
NAVAS, Adolfo M. Fotografia e Poesia (afinidades eletivas). São Paulo: Ubu, 2017.
PAZ, Octavio. Signos em Rotação. São Paulo: Perspectiva, 2012.
PAZ, Octavio. Filhos do Barro. São Paulo: Cosac Naify: 2013.
REINHARD, Kenneth. Kant with Sade, Lacan with Levinas. Modern Languages Notes, v. 110, n.4, p. 785-808, set. 1995.
SANTIAGO, Silviano. Singular e Anônimo. In: CESAR, Ana Cristina. Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013. p. 452-463.
SISCAR, Marcos. Ana Cristina Cesar. Coleção Ciranda da Poesia. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
SONTAG, Susan. Sobre Fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
SOLOMON-GODEAU, Abigail. Photography after Photography. Durham: Duke University Press, 2017.
SÜSSEKIND, F. Literatura e vida literária: polêmicas, diários e retratos. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2004.
THE VIVIAN MAIER FOUNDATION. Disponível em: www.vivianmaier.com. Acesso em: 19 jun.
ZULAR, Roberto. Sereia de papel (algumas anotações sobre a escrita e a voz em Ana Cristina Cesar). In: BOSI, Viviana; FALEIROS, Álvaro; ZULAR, Roberto. Sereia de Papel. Visões de Ana Cristina Cesar. Rio de Janeiro: Eduerj, 2015. p. 81-102.
FINDING Vivian Maier. Direção: John Maloof e Charlie Siskel. Chicago: Ravine Pictures, 2014.1 DVD (124 min.) DVD Ntsc, son., color. Legendado. Port.
MAIER, Vivian. Self-Portrait, 1955. VM1955W03420-05 MC.Disponível em: http://www.vivianmaier.com/gallery/selfportraits/#slide-13. Acesso em: 19 jun. 2019.
MAIER, Vivian. Self-Portrait, 1971. VM1971WO1758-10-MC. Disponível em: http://www.vivianmaier. com/gallery/self-portraits/#slide-37. Acesso em: 19 jun. 2019.
MAIER, Vivian. Self-Portrait, Undated VM19XXW03129-02-MC. Disponível em: http://www.vivianmaier.com/gallery/self-portraits/#slide-22. Acesso em: 19 jun. 2019.
MAIER, Vivian. 1976. VM1976K04621-06-MC. Disponível em: http://www.vivianmaier.com/gallery/self-portraits-color/#slide-7. Acesso em: 19 jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.