Photography and abstract art: crossings among record, fiction and testimony in Gerhard Richter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33375

Keywords:

Gerhard Richter. Photographic records. Testimony. Visual arts.

Abstract

In 1944, members of the Sonderkommando – a group of prisoners who were forced to get rid of the bodies of other Jews in concentration camps – were able to take four photographs of the horrors that took place at the Auschwitz-Birkenau camp. Recently, said pictures inspired one of the German artist Gerhard Richter’s abstract paintings named “Birkenau”. This article intends to defend that, although they do not correspond to the first-hand testimony found in the photographic records, the paintings by Richter cause the spectator to feel as uneasy when exposing them to the brutality of the episode to which they refer. Moreover, in order to elucidate the hypothesis hereby addressed, that is, that art sheds new light on the image converted into historical evidence over time, therefore reinforcing its questioning, other comparisons between famous photographs and works of art based on them are also presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lóren Cristine Ferreira Cuadros, Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-Graduação em Letras, Pelotas, RS

Doutoranda em Letras (Linha de Pesquisa: Literatura, Cultura e Tradução) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Mestre em Letras (Área de Concentração: Literatura Comparada) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e Bacharel em Tradução Inglês/Português pela Universidade
Federal de Pelotas (UFPel). Atualmente, tem como foco de pesquisa o espaço ocupado pela literatura de testemunho e suas variações na sociedade contemporânea

References

AGAMBEN, Giorgio. Bartleby, ou da contingência. Tradução de Vinícus Honesko. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha (Homo Sacer III). Tradução de Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2008.

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução e apresentação de Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.

BANKSY. Napaulm. ca. 2004. 1 fotografia. Screenprint on paper. Museum number: E.386-2005.

Prints & Drawings Study Room, level E, case SA, shelf 8. Disponível em: http://collections.vam.ac.uk/item/O116030/napalm-print-banksy. Acesso em: 14 out. 2017.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 165-196.

BENJAMIN, Walter. O autor como produtor: conferência pronunciada no Instituto para o estudo do Fascismo, em 27 de abril de 1934. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 120–136.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense,

p. 197-221.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 91-107.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da História. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 222-232.

BUCK-MORSS, Susan. Estética e anestética: o “ensaio sobre a obra de arte” de Walter Benjamin reconsiderado. Tradução de Rafael Lopes Azize. Travessia, Florianópolis, n. 33, p. 11-41, 1996.

Disponível em: http://docslide.com.br/documents/buck-morss-susan-estetica-e-anestetica. html Acesso em: 23 jun. 2016.

BUCK-MORSS, Susan. The dialectics of seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project. Cambridge: MIT Press, 1989.

CASAS, Gloria. Elgin crew removes, relocates controversial downtown mural. 1 photograph. Chicago Tribune, Chicago, May 21, 2016a. Disponível em: http://www.chicagotribune.com/

suburbs/elgin-couriernews/news/ct-ecn-mural-move-elgin-st0522-20160521-story.html. Acesso em: 14 out. 2017.

CASAS, Gloria. Elgin crew removes, relocates controversial downtown mural. Chicago Tribune, Chicago, May 21, 2016b. 1 photograph. Chicago Tribune, Chicago, May 21, 2016a. Disponível em:

Disponível em: http://www.chicagotribune.com/suburbs/elgin-courier-news/news/ct-ecnmural- move-elgin-st-0522-20160521-story.html . Acesso em 14 out 2017.

COSTA, Luciano Bernardino. Imagem dialética/ imagem crítica: um percurso de Walter Benjamin a Georges Didi-Huberman. In: V ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 2009, Campinas. Anais

[...]. Campinas: Unicamp, 2009. p. 87-93.

DEGE, Stefan; KRÄMER,Klaus. Gerhard Richter’s divisive Holocaust art comes to Bundestag. DW, [S. l.], Sept. 04 2017. Disponível em:http://www.dw.com/en/gerhard-richters-divisiveholocaust-

art-comes-to-bundestag/a-40355538. Acesso em: 28 out. 2017.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Tradução de Cláudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imágenes pese a todo: Memorial visual del Holocausto. Tradução de Mariana Miracle. Barcelona: Ediciones Paidós Iberica, 2004.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

KUNSTRADIO. Cremação Vergaster nas valas de incineração sob o céu aberto em frente à câmara de gás do crematório 5 em Auschwitz. Aug. 1944a. 1 Negativo n. 277. Peter Pessl in Zusammenarbeit mit Michael Fischer. No original em alemão: Anonym (Mitglied des Sonderkommandos von Ausschwitz). Einäscherung Vergaster in den Verbrennungsgräben unter freiem Himmel vor der Gaskammer des Krematoriums 5 in Auschwitz. Oswiecim, Staatliches Museum Auschwitz-

Birkenau. Disponível em: http://www.kunstradio.at/2014B/SEHEN/index.html . Acesso em

dez 2016.

KUNSTRADIO. Cremação Vergaster nas valas de incineração sob o céu aberto em frente à câmara de gás do crematório 5 em Auschwitz. Aug. 1944b. 1 Negativo n. 278. No original em

alemão: Anonym (Mitglied des Sonderkommandos von Ausschwitz). Einäscherung Vergaster in den Verbrennungsgräben unter freiem Himmel vor der Gaskammer des Krematoriums 5 in

Auschwitz. Oswiecim, Staatliches Museum Auschwitz-Birkenau. Disponível em: http://www.

kunstradio.at/2014B/SEHEN/index.html. Acesso em 16 dez 2016.

KUNSTRADIO. Mulheres a caminho da câmara de gás do Crematório 5 de Auschwitz. Aug. 1944c. 1 Negativo n. 282. No original em alemão: Anonym (Mitglied des Sonderkommandos

von Ausschwitz). Frauen auf dem Weg in die Gaskammer des Krematoriums 5 von Auschwitz. Oswiecim, Staatliches Museum Auschwitz-Birkenau. Disponível em: http://www.

kunstradio.at/2014B/SEHEN/index.html . Acesso em 16 dez 2016.

KUNSTRADIO. Mulheres a caminho da câmara de gás do Crematório 5 de Auschwitz. Aug. 1944d.

Negativo n. 283. No original em alemão: Anonym (Mitglied des Sonderkommandos von Auschwitz). Frauen auf dem Weg in die Gaskammer des Krematoriums 5 von Auschwitz. Oswiecim,

Staatliches Museum Auschwitz-Birkenau. Disponível em: http://www.kunstradio.at/2014B/

SEHEN/index.html . Acesso em 16 dez 2016.

LACAN, Jacques. Seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Tradução de M.D Magno. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

REINIGER, Franziska. Inside the epicenter of the horror: photographs of the Sonderkommando. [Entre 2000 e 2017]. Disponível em: http://www.yadvashem.org/yv/en/education/

newsletter/29/photographs_sonderkommando.asp. Acesso em: 28 out. 2017.

RICHTER, Gehardt. Birkenau. 2014a. 1 tela. nº 1. 260 x 200 cm Catalogue Raisonné: 937-1 Oil on canvas. Disponível em: richter.com/en/art/paintings/abstracts/abstracts-2005-onwards-69/ birkenau-17974/?p=1. Acesso em: 16 mar. 2019.

RICHTER, Gehardt. Birkenau. 2014b. 260 x 200 cm Catalogue Raisonné: 937-2 Oil on canvas. Disponível em: https://www.gerhardrichter.com/en/art/paintings/abstracts/abstracts-2005-onwards-69/birkenau-17972/

&categoryid=69&p=1&sp=32. Acesso: em 16 mar. 2019.

RICHTER, Gehardt. Birkenau. 2014c. 1 tela. 260 x 200 cm Catalogue Raisonné: 937-3 Oil on canvas. Disponível em:

https://www.gerhard-richter.com/en/art/paintings/abstracts/abstracts-2005-onwards-69/birkenau-17973/?&categoryid=69&p=1&sp=32. Acesso em: 16 mar. 2019.

RICHTER, Gehardt. Birkenau. 2014d. 1 tela. 260 x 200 cm Catalogue Raisonné: 937-4 Oil on canvas, Disponível em: https://www.gerhard-richter.com/en/art/paintings/abstracts/abstracts-2005-onwards-69/birkenau-17971/?&categoryid=69&p=1&sp=32 . Acesso em: 16 mar. 2019.

SALLET, Oliver. Obras de Gerhard Richter sobre Auschwitz são expostas no Parlamento Alemão. Disponível em: http://www.dw.com/pt-br/obras-de-gerhard-richter-sobre-auschwitzs%C3%A3o-expostas-no-parlamento-alem%C3%A3o/av-40494267 Acesso em: 28 out 2017.

UT, Nick. The terror of war. Time Photo, [S. l.], Sept. 9, 2016. 1 photograph. Original publication: 8 jun. 1972. Disponível em: http://time.com/4485344/napalm-girl-war-photo-facebook/

Acesso em: 14 out. 2017.

YAD VASHEM. Photo Archives 20AO8. 1944. 1 photograph. Disponível em: http://www.yadvashem. org/yv/en/education/newsletter/29/photographs_sonderkommando.asp. Acesso em: 28 out. 2017.

YAD VASHEM. Recorte do negativo nº 278. Disponível em: https://www.yadvashem.org/articles/general/epicenter-horror-photographs-sonderkommando.html . Acesso em 14 out 2017.

YAD VASHEM. Recorte do negativo nº 282. Disponível em: https://www.yadvashem.org/articles/general/epicenter-horror-photographs-sonderkommando.html . Acesso em 14 out 2017.

Published

2019-12-16

How to Cite

Ferreira Cuadros, L. C. (2019). Photography and abstract art: crossings among record, fiction and testimony in Gerhard Richter. Letrônica, 12(3), e33375. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33375