Intertextuality and reading comprehension: teaching reading with the support of technology
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23816Keywords:
Reading comprehension, Intertextuality, Learning object, FableAbstract
The aims of this work is to demonstrate how the technology can support teaching, presenting a learning object for teaching reading. In this sense, the learning object entitled Fables Revisited, part of the idea that reading comprehension is central and essential factor in Portuguese classes and that the school is responsible for promoting the expansion of prior knowledge of the student, making it able to interpret different texts circulating socially. Therefore, the learning object in question intends to develop this skill from the intertextuality. It presents blocks of activities organized around five fables in which the original text is confronted with other texts with him dialogue. It is expected that students recognize the role of prior knowledge for effective reading comprehension, as well the clues identifying the dialogue between texts and the meanings from it resulting.
Downloads
References
ARAÚJO, Nukácia Meyre Silva. A avaliação de objetos de aprendizagem para o ensino de língua portuguesa: análise de aspectos tecnológicos ou didático-pedagógicos? In: ARAÚJO, Júlio; ARAÚJO, Nukácia Meyre Silva (Orgs.). Ead em tela: docência, ensino e ferramentas digitais. Campinas: Pontes, 2013. p. 179-207.
BARROS, Diana Luz Pessoa de; FIORIN, José Luiz (Orgs.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade. São Paulo: Edusp, 1999.
BRAGA, Juliana; DOTTA, Silvia; PIMENTEL, Edson; STRANSKY, Beatriz. Desafios para o desenvolvimento de objetos de aprendizagem reutilizáveis e de qualidade. In: Workshop de desafios da computação aplicada à educa ção,2012, Curitiba. Anais do ... Curitiba, 2012. p. 90-99.
CASTRO, Joselaine Sebem de; PEREIRA, Vera Wannmacher. Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação. Calidoscópio, v. 2, n. 1, 2004.
CHAROLLES, Michel. Introdução aos problemas de coerência dos textos: abordagem teórica e estudo das práticas pedagógicas. In: GALVES, Charlotte; ORLANDI, Eni Puccinelli;
OTONI, Paulo (Orgs.). O texto: leitura e escrita. Campinas: Pontes, 1998. p. 39-85.
COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas: símbolos, mitos, arquétipos. São Paulo: Paulinas, 2008.
COLOMER, Teresa; CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Trad. Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.
KATO, Mary Aizava. O aprendizado da leitura. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
KLEIMAN, Ângela. Aspectos cognitivos da leitura. Campinas, SP: Pontes, 1989.
KOCH, Ingedore Villaça. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 1998.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2011.
KOCH, Ingedore Villaça; BENTES, Anna Cristina; CAVALCANTE, Márcia Magalhães. Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2012.
KOCH, Ingedore Villaça; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. São Paulo: Contexto, 2014.
LEFFA, Vilson J. Nem tudo que balança cai: objetos de aprendizagem no ensino de línguas. Polifonia, Cuiabá, v. 12, n. 2, p. 15-45, 2006.
MACHADO, Leticia Rocha; LONGHI, Magalí; BEHAR, Patrícia Alejandra. Domínio tecnológico. In: BEHAR, Patrícia A. (Org.). Competências em Educação a distância. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 56-80.
NUNES, César (2012). Objetos de aprendizagem a serviço do professor. Disponível em: <http://ptce-iff.blogspot.com.br>. Acesso em: 12 mar. 2016.
SANT’ANNA, Affonso Romano. Paródia, paráfrase e Cia. São Paulo: Ática, 2003.
SHEPERD, Clive (2000). Objects of interest. Disponível em: <http://www.fastrakconsulting.co.uk>. Acesso em: 22 mar. 2016.
SMITH, Frank. Leitura significativa. Trad. Beatriz Affonso Neves. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
WILEY, David. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy. In: WILEY, David. The instructional use of learning objects: the online version, 2000. Disponível em: <http://reusability.org>. Acesso em: 22 mar. 2016.
ZANI, Ricardo. Intertextualidade: considerações em torno do dialogismo. Em Questão: Revista da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 121-132, jan./jun. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.