Appraisal and Coping of Children and Youths with Different Levels of Externalizing Behavior

Authors

  • Daniela Sacramento Zanini Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Juliane Callegaro Borsa Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.2.18254

Keywords:

Coping, Behavior disorders, Aggressive behavior.

Abstract

Studies show a relationship between externalizing behavior, perception and coping. This study aims to compare the appraisal and coping of children and adolescents with low, medium and high scores on externalizing behavior. Participants were 512 children and adolescents aged 11 to incomplete 18, who responded to Coping Response Inventory- Y (CRI- Y) and Youth Self Report (YSR). No statistically significant differences were found on aggressive behavior or breaking rules by sex. However, there was a statistically significant difference between appraisal and coping according to the levels of aggressive behavior or breaking rules. Taken together, the data presented in this study seem to corroborate the literature that points to the existence of a perceptual distortion and low coping skills among children and adolescents with externalizing problems. This information can be especially useful for the development of stress management, cognitive correction and training in coping skills programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association (APA). (2003). DSM-IV-TR – Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (4ª ed.). Porto Alegre: Artmed.

Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Youth Self-Report and 1991 Profile. Burlington, VT: University of Vermont Department of Psychiatry.

Achenbach, T. M. (1995). Developmental Issues in Assessment, Taxonomy and Diagnosis of child and adolescent psychopathology. In D. Cichetti & D. J. Cohen (Eds.). Developmental Psychopathology (pp. 57-80). New York: Wiley and Sons.

Achenbach, T. M. & Rescorla, L. A. (2010). Mental health pratitioners’ guide for the Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA) (7th ed.). Burlington,Vermont, Estados Unidos: University of Vermont.

Aldwin, C. (1994). Stress, Coping and Development: an integrative perspective. New York London: The Guilford Press.

Anselmi, L., Fleitlich-Bilyk, B., Menezes, A. M. B., Araújo, C. L., & Rohde,

L. A. (2010). Prevalence of psychiatric disorders in a Brazilian birth cohort of 11-year-olds. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 45(1), 135-142. http://dx.doi.org/10.1007/s00127-009-0052-2

Barros, P. & Silva, F. B. N. (2006). Origem e manutenção do comportamento agressivo na infância e adolescência. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas 2(1), 55-66.

Bolsoni-Silva, A. T. & Del Prette, A. (2003). Problemas de comportamento: um panorama da área. Revista Brasileira de Terapia

Comportamental e Cognitiva, 5(2), 91-103.

Bordin, I. A., Rocha, M. M., Paula, C. S., Teixeira, M. C., Achenbach, T. M., Rescorla, L. A., Silvares, E. F. M. (2013). Child Behavior Checklist (CBCL), Youth Self-Report (YSR) and Teacher’s Report Form (TRF): an overview of the development of the original and Brazilian versions. Cad.

Saúde Pública, 29(1),13-28. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2013000100004

Borsa, J. C. (2012). Adaptação e validação transcultural do Questionário de Comportamentos Agressivos e Reativos entre Pares (Q-CARP). Tese de Doutorado não-publicada. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Borsa, J. C., Pacheco, J. T. B., Hauck Filho, N. (2013). Transtorno de Personalidade Antissocial: Etiologia e Fatores de Risco. In Lucas de Francisco Carvalho e Ricardo Primi (Org.). Perspectivas em psicologia dos transtornos da personalidade: implicações teóricas e práticas (pp. 498-519). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Borsa, J. C., Souza, D. S., & Bandeira, D. R. (2011). Prevalência dos problemas de comportamento em uma amostra de crianças do Rio Grande do Sul. Psicologia: Teoria e Prática, 13(2), 15-29.

Borsa, J. C. & Nunes, M. L. T. (2011). Prevalência de problemas de comportamento em uma amostra de crianças escolares da cidade de Porto Alegre. Aletheia, 34(1), 32-46.

Diniz, S. S. & Zanini, D. S. (2010). Relação entre fatores de personalidade e estratégias de coping em adolescentes. Psico-USF, 15(1), 71-80. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712010000100008

Emerich, D. R., Rocha, M. M., & Silvares, E. F. M. (2012). Diferenças quanto ao gênero entre escolares brasileiros avaliados pelo inventário de comportamentos para crianças e adolescentes (CBCL/6-18). Psico, 43(3), 380-387.

Fleitlich-Bilyk, B. & Goodman, R. (2004). Prevalence of child and adolescent psychiatric disorders in Southeast Brazil. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 43(6), 727-734. http://dx.doi.org/10.1097/01.chi.0000120021.14101.ca

Homem, T. C., Gaspar, M. S., Azevedo, A. F., & Canavarro, M. C. (2013). Perturbações de comportamento externalizante em idade pré-escolar: O caso específico da perturbação de oposição. Análise Psicológica, 31(1), 31-48. http://dx.doi.org/10.14417/ap.658

Ivanova, M., Achenbach, T. M., Dumenci, L., Bilenberg, N., Broberg, A. G., Döpfner, M., et al. (2007). The generalizability of the Youth Self-Report Syndrome Structure in 23 Societies. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75(5), 729-738. http://dx.doi.org/10.1037/0022-006X.75.5.729

Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer.

Lochman, J. E. (1987). Self and peer perceptions and attributional biases of aggressive and nonaggressive boys in dyadic interactions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55(3), 404-410. http://dx.doi.org/10.1037/0022-006X.55.3.404

Lochman, J. E. & Wells, K. C. (2003). Effectiveness of the coping power program and of classroom intervention with aggressive children: outcomes at a 1-year follow-up. Behavior Therapy, 34(4), 493-515. http://dx.doi.org/10.1016/S0005-7894(03)80032-1

Moos, R. H. (1993). Coping Response Inventory Youth Form - Professional Manual. Odessa, Florida: PAR Psychological Assessment Resources, Inc.

Pacheco, J., Alvarenga, P., Reppold, C., Piccinini, C. A., & Hutz, C. S. (2005). Estabilidade do comportamento anti-social na transição da infância para a adolescência: uma perspectiva desenvolvimentista. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(1), 55-61.

http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722005000100008

Rocha, M. M. (2012). Um estudo comparativo entre duas traduções brasileiras do Inventário de Auto-Avaliação para Jovens (YSR). Tese de Doutorado não publicada. Universidade de São Paulo, São Paulo.

Rutter, M., Giller, H., & Hagell, A. (1998). Antisocial behavior by young people. Cambridge: Cambridge University Press.

Samarakkody, D., Fernando, D., McClure, R., Perera, H., & De Silva, H. (2012). Prevalence of externalizing behavior problems in Sri Lankan preschool children: birth, childhood, and sociodemographic risk factors. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 47(5), 757-762. http://dx.doi.org/10.1007/s00127-011-0377-5

Zanini, D. S., Mendonça, H., Forns, M., & Kirchner, T. (2010). Psychometric properties of Coping Response Inventory with Brazilian adolescents. Psychological Reports, 107(2), 617-628. http://dx.doi.org/10.2466/08.17.20.PR0.107.5.617-628

Published

2015-04-22

How to Cite

Zanini, D. S., & Borsa, J. C. (2015). Appraisal and Coping of Children and Youths with Different Levels of Externalizing Behavior. Psico, 46(2), 188–197. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.2.18254

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)