Verbal iconicity and creativity in Brazilian soap opera openings
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8803Keywords:
TV soap opera openings, verbal iconicit, aestheticsAbstract
The article analyzes the interchangeable signs between the verbal and the iconic in Brazilian soap opera openings, emphasizing the magnifying of the written space, which implies an aesthetic challenge. An intersemiotic reading investigates creative practices that integrate visual and verbal signs, departing from graphic computer devices. There is also an attempt to sketch the fundamental theoretic concepts about media textualities. Another objective is to question the kinetic form exploitation in words and letters, as well as their chromatic nuances and textures that very often fall short (are inferior) if compared to the inventive treatment to the images per se.Downloads
References
ANTONIO, Jorge Luiz. Poesia eletrônica: negociações com os processos digitais. Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2008.
AZNAR, Sidney Carlos. Vinheta: do Pergaminho ao Vídeo. São Paulo: Arte & Ciência/UNIMAR, 1997.
DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette. Mídia, cultura e revolução. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
DONNER, Hans. Disponível em http://www.hansdonner.br Acesso em: jan. 2011
ECO, Umberto. Tratado geral de semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1980.
FONAGY, Ivan. Motivação e remotivação. In. TODOROV, Tzvetan; FONAGY, Ivan; COHEN, Jean. Linguagem e emotivação. Porto Alegre: Globo, 1977, p. 67-86.
GUIMARÃES, Denise Azevedo Duarte. Comunicação tecnoestética nas mídias audiovisuais. Porto Alegre: Sulina, 2007.
GROUPE µ. Rhétorique de la poésie. Lecture lineaire, lecture tabulaire. Bruxelles: Editions Complexe, 1977.
MACHADO, Arlindo. Uma poética, o videoclip? In: OLIVEIRA, A. Claudia; SANTAELLA, Lúcia. (Orgs). Semiótica da Comunicação e outras ciências. Cadernos da PUC, n. 30, p. 33- 41. São Paulo: EDUC, 1987.
______. A arte do vídeo. São Paulo: Brasiliense, 1988.
______. Máquina e imaginário. O desafio das poéticas tecnológicas. São Paulo: EDUSP, 2001.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2008.
PARENTE, André (Org.). Imagem-máquina. A era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1990.
PIGNATARI, Décio. Letras, Artes, Mídia. São Paulo: Editora Globo, 1995.
______. Signagem da televisão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
______. Informação. Linguagem. Comunicação. São Paulo: Perspectiva, 1971.
PLAZA, Júlio; TAVARES, Mônica. Processos criativos com os meios eletrônicos: poéticas digitais. São Paulo: HUCITEC, 1998.
SANTAELLA, Lúcia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica e mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.
SARTRE, Jean-Paul. Que é a literatura? São Paulo: Ática, 1989.
SAUSSURE, Ferdinand. Curso de Lingüística Geral. São Paulo: Cultrix, 1971.
SILVEIRA, Walter e outros. Art e tecnologia.br (série televisual em video-home). São Paulo: Philbus/Itaú Cultural/ TV Cultura, 2003.
YOUTUBE. Disponível em: http://www.youtube.com Acesso em: dez. 2010.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.