Ways to make believe in the audiovisual of historical reconstruction

Authors

  • Sara Alves Feitosa Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Miriam de Souza Rossini Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8800

Keywords:

Teledramaturgia, historical reconstruction, image

Abstract

The production of images in the contemporaneity, specifically the audiovisual images, is increasingly affected by the possibilities of creation and manipulation in computers. In this article it is discussed the interference in the production of computer images to make one believe in representing the past, in other words, in an audiovisual of historical reconstruction. The possible techniques of production to produce images of the past with likelihood and effect of truth interferes with the process of make believe and credibility of the viewers in these kind of images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Alves Feitosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Miriam de Souza Rossini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 2008.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru: EDUSC, 2004.

CALABRESE, Omar. A idade neobarroca. Lisboa: Edições 70, 1987.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2007.

FENTRESS, James; WICKHAM, Chris. Memória Social: novas perspectivas sobre o passado. Lisboa: Editora Teorema, 1992.

FERRO, Marc. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1992.

JOST, François. La télévision du quotidien: entre réalité et fiction. Bruxelles: Éditions De Boeck Université, 2003.

______. Seis Lições sobre Televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e história cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

ROSENSTONE, Robert. A história nos filmes, os filmes na história. São Paulo: Paz & Terra, 2010.

ROSSINI, Miriam de Souza. As marcas do passado. O filme histórico como efeito de real. 1999. Tese (Doutorado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas – IFCH, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.

SANTAELLA, Lúcia. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1999.

______. Três paradigmas da imagem: gradações e misturas. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia Mei Alves de; BRITO, Yvana Carla Fechine de (Org.). Imagens Técnicas. São Paulo: Hacker Editores, 1998.

WENDEN, D. J. Battleship Potemkin -Film and Reality. In: SHORT, K.R.M. (Org.). Feature Films as History, London: Croom Helm, 1981.

How to Cite

Feitosa, S. A., & Rossini, M. de S. (2011). Ways to make believe in the audiovisual of historical reconstruction. Revista FAMECOS, 18(1), 98–110. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8800