Why an event is Mega

the lack of consensus on the meaning of “events” and “sportive mega-events”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.42788

Keywords:

mega-events, events, communication, strategy, marketing

Abstract

Although the number of global events, notably sporting events, grows worldwide, few authors turn to the definition of which of them can be considered mega-events. Depending on the focus of study, one category is overvalued the others (for example, the economic, tourist, media and / or urban transformation impact). The proposal, at this moment, is to consider the bibliographic production about the concepts of mega-events - both those focused on some fields and those with broader formulations - and to develop a model that allows the recognition of mega-events, in their entirety, with a special look at global sports activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Alberto de Farias, Universidade de São Paulo (USP); Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), São Paulo, SP, Brasil.

Livre-docente em Opinião Pública pela Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil; doutor em Comunicação e Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina (Prolam) da Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil; pós-doutorado em Comunicação e Publicidade pela Universidade de Málaga (UMA), em Málaga, Espanha; mestre em Comunicação e Mercado; especialista em Teoria da Comunicação; e graduado em Relações Públicas pela Faculdade Casper Líbero, em São Paulo, SP, Brasil.

Flavio Agnelli Mesquita, Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), São Paulo, SP, Brasil.

Mestre em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), em Bauru, SP, Brasil. Doutorando em comunicação na Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), em São Paulo, SP, Brasil.

References

ALLEN, Johnny; O’TOOLE, William; MCDONNEL, Ian; HARIS, Rob. Organização e gestão de eventos. 3. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2008.

ANDREFF, Wladimir. Sport and financing. In: ANDREFF, W.; SZYMANSKI, S. (ed.). Handbook on the Economics of Sport. Cheltenham, UK: Edward Elgar, 2006. p. 271-281.

BOURDIEU, Pierre. Como é possível ser esportivo? In: Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983. p. 136-163.

BOURDIEU, Pierre. Sobre a Televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1997.

DaCOSTA, Lamartine.; MIRAGAYA, Ana. Estado da Arte do Conhecimento sobre Legados de Megaeventos Esportivos no Exterior e no Brasil. In: DaCOSTA, L. P. et al. (ed.). Legados de megaeventos esportivos. Brasília: Ministério do Esporte, 2008. p. 33-45.

DEBORD, Guy. A Sociedade do Espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

GIBSON, Heather J. Sports tourism: an introduction to the special issue. Journal of Sports Management, [S.l.], n. 17, p. 205-213, 2003.

GURGEL, Anderson. Desafios do Jornalismo na era dos megaeventos esportivos. Revista Motrivivência, [S. l.], ano XXI, n. 32/33, p. 193-210, jun./dez. 2009.

HALL, Carlisle Michael. Urban entrepreneurship, corporate interests and sports mega-events: the thin policies of competitiveness within the hard outcomes of neoliberalism. HORNE, J; MANZENREITER, W. (ed.). Sports Mega-Events: social scientific analyses of a global phenomenon, [S. l.], v. 54, n. s2, p. 59-70, Dec. 2006. Special Issue: The Sociological Review Monograph Series.

INTERNATIONAL OLYMPIC COMMITTEE. Olympic Charter. In: Olympic. [S. l.], ago. 2016. Disponível em: https://www.olympic.org/olympic-studies-centre/collections/official-publications/olympic-charters. Acesso em: 16 maio 2017.

MORIN, Edgar. Cultura de Massas no Século XX: Neurose. Tradução de Maura Ribeiro Sardinha. 9. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

MULLER, Martin. What makes an event a mega-event? Definitions and sizes. Leisure Studies, [S. l.], v. 34, n. 6, p. 627-642, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1080/02614367.2014.993333. Acesso em: 16 ago. 2018.

STRANGIO, Donatella. Uma questão de definição: literatura e estratégias variáveis para megaeventos. In: FREITAS, Ricardo Ferreira; LINS, Flávio; CARMO, Maria Helena. Megaeventos, Comunicação e Cidades. Curitiba-PR: Editora CRV, 2016. P. 39-58.

PREUSS, Holger; SCHUTTE, Norbert; KONECKE, Thomas; DACOSTA, Lamartine. Valores associados aos Jogos Olímpicos. Revista Ciência e Cultura, [S. l.], v. 68, n. 2, p. 43-49, abr./jun. 2016. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252016000200014. Acesso em: 29 abr. 2019.

PREUSS, Holger. Aspectos Sociais dos Megaeventos Esportivos. In: Megaeventos esportivos, legado e responsabilidade social. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007. p. 13-36.

PREUSS, Holger. The Economics of Staging the Olympics – A Comparison of the Games 1972–2008. Cheltenham: Edward Elgar, 2004.

PREUSS, Holger; SEGUIN, Benoit; O’REILLY, Norm. Profiling major sport event visitors: The 2002 Commonwealth Games. Journal of Sport & Tourism, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 5-23, fev. 2007.

PREUSS, Holger; GRATTON, Chris. Maximizing Olympic Impacts by Building Up Legacies. The International Journal of the History of Sport, [S. l.], v. 25, n. 14, p. 1922-1938, Dec. 2008.

SIEGFRIED, John; ZIMBALIST, Andrew. The Economic Impact of Sports Facilities, Teams and Megaevents. The Australian Economic Review, [S. l.], v. 39, n. 4, p. 420-427, 2006.

TAVARES, Otavio. Megaeventos Esportivos. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 03, p. 11-35, jul./set. 2011.

UVINHA, Ricardo R. Megaeventos esportivos: legados para o turismo e a hotelaria. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho. Legados de Megaeventos Esportivos. Campinas: Papirus Editora, 2013

Published

2023-09-12

How to Cite

de Farias, L. A., & Agnelli Mesquita, F. (2023). Why an event is Mega: the lack of consensus on the meaning of “events” and “sportive mega-events”. Revista FAMECOS, 30(1), e42788. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.42788

Issue

Section

Public Relations