Martín-Barbero, Canclini, Orozco. The impasses of a Latin American communication theory

Authors

  • Ciro Marcondes Filho Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.35.4095

Keywords:

Mass media reception, sense, communication

Abstract

The Latin-American research on communication remembers an insulated island, indifferent to the great philosophical discussions about communication of the 20th century. Martín-Barbero still thinks according to the model of totalities and hegemonies. Then for him , communication is to interfere socially, to act, and communication process is not placed in the act of TV viewing but on the exchanges that recipient outside does, in her/his communities. Néstor Canclini , working with art and popular culture , is more realistic , he sees consumption as something made with the complicity between citizens and the State. He criticizes people who exalts the objects from popular art and forget the men and their social processes. Guillermo Orozco suits Martin-Barbero and criticizes the researches that are occupied with the specific communication act. He is someone who is looking for the resurrection of the agents who will explain the people how to watch “correctly “ on the TV.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ciro Marcondes Filho, Universidade de São Paulo

Professor da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo

References

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas. Estratégias para entrar e sair da modernidade. Ed. 2. São Paulo: Edusp, 2003.

_____. Democracia e Mass Media. São Paulo, Fundação Memorial da América Latina, 1998.

_____. La globalización imaginada. México, Paidós, 2005.

_____. Reconstruir políticas de inclusão na América Latina. In: Diversos. Políticas culturais para o desenvolvimento. Uma base de dados para a cultura. Brasília, UNESCO, 2003.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Santafé de Bogotá: Convenio Andrés Bello, 1998.

_____. Los ejercicios del ver. Hegemonia audiovisual y ficción televisiva. Barcelona, Editorial Gedisa, 1999.

_____. “Prólogo”. In: Orozco G., Guillermo (Org.). Lo viejo y lo nuevo. Investigar la comunicación em el siglo XXI. Madrid, Ediciones de la Torre, 2000.

_____. América Latina e os anos recentes: o estudo da recepção em comunicação social. In: Souza, Mauro Wilton de (Org). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995.

_____. Novas visibilidades políticas da ciade e visualidades narrativas da violência. In: Matrizes, Ano 1, n. 1, São Paulo, ECA/USP, 2007.

OROZCO G., Guillermo. Televidencias, uma perspectiva epistemológica para el análisis de las interacciones com la televisón. In: Orozco G., Guillermo (Org.). Lo viejo y lo nuevo. Investigar la comunicación em el siglo XXI. Madrid, Ediciones de la Torre, 2000.

_____. Televisión, audiencias y educación. Buenos Aires, Norma, 2001.

Published

2008-09-13

How to Cite

Marcondes Filho, C. (2008). Martín-Barbero, Canclini, Orozco. The impasses of a Latin American communication theory. Revista FAMECOS, 15(35), 71–85. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.35.4095

Issue

Section

Deadlocks theorists