The photography’s Ф (b-side)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37902

Keywords:

Photography, Roland Barthes, Camera Lucida

Abstract

In 1979, looking at the portrait of his deceased mother, Roland Barthes wrote the 48 short chapters of Camera Lucida. Published in 1980, it never stopped being discussed, admired, criticized. This debate, however, has rarely helped to broaden its meaning or deepen its insights. Reduced to a small number of quotations, the multidimensionality of the text has been largely lost. This paper is the second part of a re-reading of the essay where the concepts are thought of as episodes and their exegesis is subordinated to the plot of the narrative. In the B-side of phi (Ф), we are going to visit the puncta, palinode, Schumann, interfuit, eidos and aorist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauricio Lissovsky, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutor em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil, professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. The Coming Community. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007.

AZEVEDO, Paulo César; LISSOVSKY, Mauricio. Escravos brasileiros do século XIX na Fotografia de Christiano Jr. São Paulo: Ex-Libris, 1988.

BARTHES, Roland. O Óbvio e o obtuso. Lisboa: Edições 70, 1984.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Lisboa: Edições 70, 1989.

BAZIN, André. “Ontologia da imagem fotográfica”. In: BAZIN, André. O Cinema. São Paulo: Brasiliense, 1991. p. 19-26.

BENVENISTE, Émile. Problèmes de linguistique générale. Paris: Gallimard, 1966.

CADAVA, Eduardo; CORTÉS-ROCCA, Paola. “Notes on Love and Photography”. October, [s. l.], v. 116, Spring, p. 3-34, 2006. https://doi.org/10.1162/octo.2006.116.1.3.

DELEUZE, Gilles. Cinema I: A Imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense: 1985.

DERRIDA, Jacques. “The Deaths of Roland Barthes”. In: DERRIDA, J. The Works of Mourning. Chicago: University of Chicago Press, 2001. p. 31-68.

FOUCAULT, Michel. Nietzsche, Freud e Marx: Theatrum Philosoficum. Porto: Anagrama, 1980.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A Vontade de saber. Rio de Janeiro; Graal, 1982.

FRADE, Pedro Miguel. Figuras do Espanto: a fotografia antes da sua cultura. Porto: Edições Asa, 1992.

GAFFIOT, Félix. Dictionaire Illustré Latin-Français. Paris: Hachette, 1934.

HUSSERL, Edmund. A Ideia da fenomenologia. Lisboa: Edições 70, 1990.

LÉVINAS, Emmanuel. La realidad y su sombra. Madrid: Editorial Trotta, 2001.

LISSOVSKY, Mauricio; BLANK, Thaís. “Catástrofe do sentido e urgência da montagem: o Brasil em 3 fotogramas alemães dos anos 1930”. Devires, [s. l.], v. 7, n. 1, 2010.

LISSOVSKY, Mauricio. Pausas do Destino: teoria, arte e história da fotografia. Rio de Janeiro: Mauad X, 2014.

Published

2020-12-22

How to Cite

Lissovsky, M. (2020). The photography’s Ф (b-side). Revista FAMECOS, 27(1), e37902. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37902

Issue

Section

Audiovisual