Brazil: From identity to brand

Authors

  • Nízia Vilaça Federal University of Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.33.3435

Keywords:

Identity, Nationality, Consumption

Abstract

With the title "Brazil: from identity to brand", it is sought to highlight, in the Brazilian trajectory, the thinking of the nation as a "construct" that, after being long linked to a State discourse and to the national project, Progressively to the market. It is this passage that we will focus on through the connections between body, fashion, culture and Brazil, having as a background the identity issue, the development of new communication and marketing technologies, textile production, design and the progressive globalization of economy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nízia Vilaça, Federal University of Rio de Janeiro

Fellow of the Federal University of Rio de Janeiro.

References

BIVAR, Antônio. O que é Punk. São Paulo: Brasiliense, 1982.

BUENO, André e GÓES, Fred. O que é Geração Beat. São Paulo: Brasiliense, 1984.

COSTA, Cacilda Teixeira da. Arte no Brasil 1950- 2000: movimentos e meios. São Paulo: Alameda, 2004.

DÓRIA, Carlos. Bordado da fama: uma biografia de Dener. São Paulo: Ed. SENAC São Paulo, 1998.

DOUGLAS, Mary e ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo; tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2004.

Folha de S. Paulo. Caderno Ilustrada, 3 de dezembro de 2004.

FONTENELLE, Isleide Arruda. O nome da marca: McDonald’s, fetichismo e cultura descartável. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002.

GOMES, Laura Graziela; BARBOSA, Lívia e DRUMMOND, José Augusto. (Orgs.). O Brasil não é pra principiantes: Carnavais, malandros e heróis, 20 anos depois. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2000.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia; prefácio Néstor García Canclini; tradução Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. 5 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

PALOMINO, Erika. A moda, 2 ed. São Paulo: Publifolha, 2003.

PEREIRA, Carlos Alberto Messeder. O que é contracultura. São Paulo: Brasiliense, 1983.

Published

2008-04-14

How to Cite

Vilaça, N. (2008). Brazil: From identity to brand. Revista FAMECOS, 14(33), 61–65. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.33.3435

Issue

Section

Identity and Gender