Mario Cravo Neto and the poetry of Afro-Brazilian mythology
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.34080Keywords:
Documentary Photography, Mario Cravo Neto, ExuAbstract
This article deals with the work of Mario Cravo Neto in his process to break the barriers that used to separate documentary photography from the fields of the visual arts in Brazil and to question traditional pattern of this photographic gender. In this regard, his book Laróyè will be analysed in which the author, from pictures of people, animals, colours, objects and situations recorded in Salvador’s streets, Bahia, suggest the presence of the orixá Exu. The analysis of this publication showed that when the production possibilities and the use of the photographic document – especially deriving from technical, aesthetic and conceptual strategies that are closer to the ones used in artistic projects – were increased, the photographer ruptured not with the documentation per se, but with its traditional models based in the idea of photography as faithful reproduction of reality.
Downloads
References
BASTIDE, Roger. O candomblé na Bahia: rito nagô. 2. ed. São Paulo: Nacional, 1978.
CAMARGO, Denise Conceição Ferraz de. Imagética do candomblé: uma criação no espaço mítico-ritual. 2010. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
CANONGIA, Ligia. Texto de abertura. In: CRAVO NETO, Mario. Na terra sob meus pés. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2003. p. 9-15.
CARNEIRO, Edison. Candomblés da Bahia. 5. ed. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1977.
CRAVO NETO, Mario. Bahia. Salvador: Raízes, 1980.
CRAVO NETO, Mario. Laróyè. Salvador: Áries, 2000.
DUBOIS, Phillipe. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 1994.
FACHIN, Odília. Fundamentos de metodologia. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2001.
FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa cientifica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Sinergia Relume Dumará, 2009.
FONTCUBERTA, Joan. El beso de Judas: Fotografia e Verdad. Barcelona Editorial Gustavo Gili, 2000.
HERKENHOFF, Paulo. A espessura da luz: fotografia brasileira contemporânea. São Paulo: Câmara Brasileira do Livro, 1994. (Confluência de Culturas, 46a Feira do Livro de Frankfurt).
KOSSOY, Boris. Realidades e Ficções na trama fotográfica. Cotia: Atelier Editorial, 2002.
LEFFINGWELL, Edward. Prefácio. In: CRAVO NETO, Mario. Laróyè. Salvador: Áries, 2000. Livro não paginado.
LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: LE GOFF, Jaques. História e memória. Tradução Bernardo Leitão et al. 4. ed. Campinas: UNICAMP, 1996. p. 535-549.
MACHADO, Arlindo. A ilusão espetacular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense/Funarte, 1984. (Coleção Primeiros Vôos).
MENDONÇA, Adriana Aparecida. Laróyè: Exu na obra de Mario Cravo Neto. 2008. Dissertação (Mestrado em Cultura Visual) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
MOURA, Diógenes. Exu revelado. República, São Paulo, ano 4, n. 48, out. 2000.
PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
PRANDI, Reginaldo. Segredos guardados. Orixás na alma brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SANTOS, Juana Elbein dos. Os Nàgô e a morte: Pàde, Àsèsè e o culto Égun na Bahia. Petrópolis: Vozes, 1986.
SODRÉ, Muniz. Samba: o dono do corpo. Rio de Janeiro: Codecri, 1979.
SODRÉ, Euriclésio Barreto. Laróyè: uma poética de Exu em Mario Cravo Neto. 2006. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade da Bahia, 2006.
SOULAGES, François. Estética da fotografia: perda e permanência. São Paulo: Editora SENAC. São Paulo, 2010.
VERGER, Pierre. Orixás: deuses iorubas na África e no Novo Mundo. 6. ed. Salvador: Corrupio, 2002.
VERGER, Pierre. Nota sobre o culto aos orixás e voduns. São Paulo: EDUSP, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.