Artists House 3: communication and ideology

Authors

  • Roberto Ramos Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.23.3254

Keywords:

Communication, ideology, power

Abstract

From 2000 on, a new gender gained notoriety in Brazilian Television. It’s the Reality Show, a gender that has been occupying spaces in differents times, in many channels. In this essay there are some reflections about The Artists House 3, by SBT. It contemplates, above all, taking as a start it’s discourse, the ideological issues, stablishing a concept of subjectivity in present times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Ramos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1981), Mestrado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990), Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1997) e Pós-Doutorado em Ciências da Comunicação pela Unisinos (2010); Atualmente é professor titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. 

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

______. Freud e Lacan – Marx e Freud. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

BARTHES, Roland. Ensaios Críticos. Lisboa: Edições 70, 1971.

______. Mitologias. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1993.

_______. Aula. 7. ed. São Paulo: Cultrix, 1996.

_______. O Rumor da Língua. São Paulo: Brasiliense, 1988.

ELIADE, Mircea. Trate d’histoire dês Religions. Paris: Payot, 1949.

FREUD, Sigmund. A Interpretação dos Sonhos. v. 2 Rio de Janeiro: Imago, 1987.

LACAN, Jacques. O Seminário: Os Quatro Conceitos Fundamentais da Psicanálise, livro 11. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Antropologia Estrutural. 5. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1996.

ORWELL, George. 1984. 27. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2002.

SODRÉ, Muniz e PAIVA, Raquel. O Império do Grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

Published

2008-04-12

How to Cite

Ramos, R. (2008). Artists House 3: communication and ideology. Revista FAMECOS, 11(23), 109–118. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.23.3254

Issue

Section

Media