Sound-acoustic dramaturgy in cinematic spaces

Authors

  • Irene de Araújo Machado Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.28545

Keywords:

Space, Transduction of light, Audiovisual dramaturgy

Abstract

The essay investigates the spatial properties of audiovisual images produced by the transduction of light in sound and acoustic film dramaturgies. It contributes to the study of the constructive devices of the audiovisual cinematic whose objective is to problematize the filmic experience produced by electronic-digital images. For this, it takes as methodology the semiotic analysis of films that result in critical models of the cinema conception as basis of the audiovisual culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irene de Araújo Machado, Universidade de São Paulo

Professora Livre-Docente do PPG em Meios e Processos Audiovisuais, Escola de Comunicações e Artes, USP. Pesquisadora CNPq-PQ 1D

References

BERNADET, Jean-Claude. Universo sonoro. In: Ocupação Rogério Sganzerla. São Paulo: Itaú Cultural, 2010. Vídeo: Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JDYPYV14LCw. Acesso em: 4 jan. 2017.

______. O vôo dos anjos. São Paulo: Brasiliense, 1990.

CHION, Michel. L’audio-vision. Paris: Nathan, 1996.

COUTO, Mia. Terra sonâmbula. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

GENETTE, Gérard. Métalepse. De la figure à la fiction. Paris: Seuil, 2004.

MARTELO, Rosa M. Livros, filmes, metalepses. In: ROWLAND, Clara; BÉRTOLO, José (orgs). A escrita do cinema: ensaios. Lisboa: Documenta, p. 277-289, 2015.

McLUHAN, M.; PARKER, H. O espaço na poesia e na pintura através do ponto de fuga. São Paulo: Hemus, 1975.

McLUHAN, M.; POWERS, B. R. Exploraciones en el espacio visual y el acústico. In: La aldea global. Barcelona: Gedisa, 1996.

SCHAEFFER, Pierre. Traité des objects musicaux. Paris: Seuil, 1967.

SEBEOK, Thomas. Comunicação. In: Comunicação na era pós-moderna. Rector, Mônica ; Neiva, Eduardo (orgs). Petrópolis: Vozes, 1997.

SEIÇA, ALVARO. Transdução: Processos de Transferência na Literatura e Arte Digitais. Lisboa: Humus, 2017. Disponível em: http://www.ensino.uevora.pt/mclc/. Acesso em: 12 set. 2017.

STERNE, Johnathan. The audible past. Cultural origins of sound reproduction. DuKe: Duke University Press, 2003.

O BANDIDO da luz vermelha. Direção, Roteiro e Música: Rogério Sganzerla. Produção: José da Costa Cordeiro; José Alberto Reis; Rogério Sganzerla. Intérpretes: Paulo Vilaça; Luiz Linhares; Helena Ignes; Pagano Sobrinho; Roberto Luna. Fotografia: Peter Overbeck; Carlos Ebert. Montagem: Sylvio Renoldi. Sonoplastia: Edmar Agostinho. Narração: Helio Aguiar; Mara Duval. Sonorização: Odil Fono Brasil. Laboratório de Imagem: Líder - São Paulo. Brasil, 1968, 1h32min, p/b.

TERRA sonâmbula. Argumento e Direção: Teresa Prata. Produção: Filmes de Fundo. Produtores: Antonio e Pandora da Cunha Telles. Intérpretes: Nick Lauro Teresa; Aladino Jasse; Hélio Fumo; Ilda Gonzalez; Laura Soveral. Fotografia: Dominique Gentil. Direção de Arte: Caroline Alder. Música: Alex Goretzki. Figurinos: Isabel

Peres. Portugal-Moçambique, 2007, 96min., cor.

Published

2018-04-07

How to Cite

Machado, I. de A. (2018). Sound-acoustic dramaturgy in cinematic spaces. Revista FAMECOS, 25(2), ID28545. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.28545

Issue

Section

Movie