Pablo Larrain’s Tony Manero: fashion and alienation

Authors

  • Marina Soler Jorge Departamento de História da Arte, Unifesp

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.1.26829

Keywords:

Latin-American cinema, Fashion, Chile

Abstract

This article intends to analyze the Chilean film Tony Manero, directed by Pablo Larrain, through the fashion phenomenon, thus displacing the question of Chilean identity and American Cultural Industry – which are often considered central elements in the interpretation of the film – and placing the focus on the disturbing way through which Raul, the protagonist of the film, participates in the disco fever. Using film analysis, we will try to show that what is disturbing and critical in Tony Manero is not the imitation of a supposed American model in the context of Chilean dictatorship, but the fact that Raul itself is considered a model among his colleagues. To achieve our goal, in addition to film analysis, we are going to propose a methodological approach about fashion and the disco phenomenon, as well as a brief consideration about the film Saturday Night Feeling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina Soler Jorge, Departamento de História da Arte, Unifesp

Marina Soler Jorge é socióloga e professora Adjunto III do Departamento de História da Arte da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Unifesp. Cursou Sociologia e Ciência Política na Unicamp, é Mestre em Sociologia pela Unicamp e Doutora em Sociologia pela USP. Atua nas áreas de Sociologia da Arte, Sociologia do Cinema, Cinema Brasileiro, Cinema Documentário, Cinefilia e Figurino. É autora do livro "Cultura Popular no Cinema Brasileiro dos Anos 90" (2010) e "Lula no Documentário Brasileiro" (2011), além de artigos sobre cinema, recepção e sociologia da arte.

References

Barreto, Vinicius; Montoro, Tânia. Representação e ilusão na trilogia do cineasta Pablo Larraín acerca da ditadura no Chile. Cinémas d›Amérique Latine, v. 1, p. 1-10, 2016.

BRUZZI, Stella. Undressing cinema: clothing and identity in the movies. Abingdon: Routledge, 2009, ebook.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas Híbridas. São Paulo: EDUSP, 2008.

JAMESON, Fredric. Reificação e utopia na cultura de massa. Crítica marxista, v. 1, n. 1, p. 1-25, 1994.

JORDAN, Chris. Gender and class mobility in Saturday Night Fever and Flashdance. Journal of Popular Film and Television, v. 24, n. 3, p. 116-122, 1996. DOI: https://doi.org/10.1080/01956051.1996.9943721.

Lipovetsky, Gilles. O império do efêmero. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

MONTORO, Tânia; Barreto, Vinicius. A alegoria da identidade chilena no filme Tony Manero (2008), de Pablo Larraín. Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro Oeste, v. 6, 2015, p. 11-20.

MORIN, Edgar. O cinema ou o homem imaginário: ensaio de antropologia. Lisboa: Moraes, 1970.

FILMOGRAFIA

Dancing Days. Direção: Daniel Filho, Brasil, 1978-1979. 8700 min (174 capítulos), son.

De Volta para o Futuro Parte III (Back to the Future Part III). Direção: Robert Zemeckis, EUA, 1990. 118 min, son.

Os Embalos de Sábado à Noite (Saturday Night Fever). Direção: John Badham, EUA, 1977. 118 min, son.

Grease - nos tempos da brilhantina (Grease). Direção: Randal Kleiser, EUA, 1978. 110 min, son.

No. Direção: Pablo Larraín, Chile, 2012. 118 min, son.

Post Mortem. Direção: Pablo Larraín, Chile, 2010. 98 min, son.

Rango. Direção: Gore Verbinski, EUA, 2011. 107 min, son.

Rocky: Um Lutador (Rocky). Direção: John G. Avildsen, EUA, 1976. 120 min, son.

Tony Manero. Direção: Pablo Larraín, Chile, 2008. 97 min, son.

Published

2018-01-02

How to Cite

Jorge, M. S. (2018). Pablo Larrain’s Tony Manero: fashion and alienation. Revista FAMECOS, 25(1), ID26829. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.1.26829

Issue

Section

Movie