Microteaching to video classes in the digital age

Authors

  • Luiza Carraveta Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.2.21045

Keywords:

Video Classes, Teaching studio, Teaching Technical Skills

Abstract

This paper aims to contribute to teachers’ qualification in recording video classes and using technical abilities of teaching in a teaching studio. For this, it rescues historically micro-teaching in Brazil and suggests teaching techniques, applied in video classes from a TV studio in a teaching studio. It also presents a range of suggestions, using knowledge, on how teachers can use teachers’ desk, with computerized resources that it will be use in their video class abilities that enrich tele classes, video classes and web classes, presented and recorded in a teaching studio.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiza Carraveta, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutora em Letras, Linguística Aplicada, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Pós-Doutora em Televisão, Produção, Direção e Roteiro, pela University of California, Los Angeles, UCLA/USA. Estágio Pós-Doutoral, pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

References

ALLEN, D. W.; WAI-PING, W. Micro-teaching. Beijing: HsinHuaPublishers, 1996. Disponível em: htpp:///www.in.edu.tcl/learning_matters/01-99-30%. Acesso em: 11 mar. 2008.

BAPTISTA, M., QUARESMA, M., MATA-PEREIRA, J.,& PONTE, J. P. Os estudos de aula como contexto de desenvolvimento profissional. In: Seminário “Práticas profissionais: Desafios para a Formação de Professores de Matemática”. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014.

CARRAVETTA, Luiza Maria Cezar. Construindo o Telejornal. Porto Alegre: Armazém Digital, 2009.

CARRAVETTA, Luiza Maria Cezar e COELHO, Marta de Moraes. O Vídeo Educativo, Uma Ferramenta para o professor. Porto Alegre: Algo Mais, 2010.

CUSTÓDIO, José de Arimathéia Cordeiro. Diálogo e Interação, v. 3, 2010. Disponível em: http//www.faccrei.edu.br/dialogoeinteracao

DONÁ HILA, Cláudia Valéria. Acta Scientiarumand Social Sciences. v. 31, n. 1, 2009.

Félix, T. Pesquisando a melhoria de aulas de Matemática seguindo a proposta curricular do estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (lessonstudy). Tese (Mestrado) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, p. 33-41, 2010.

MORAN, José Manuel. Aperfeiçoando os modelos de EAD existentes na formação de professores. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 3, set./dez. 2009, p.286-290.

SANT’ANNA, Flávia Maria. Microensino e Habilidades Técnicas do Professor. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1979.

Published

2015-06-19

How to Cite

Carraveta, L. (2015). Microteaching to video classes in the digital age. Revista FAMECOS, 22(2), 48–65. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.2.21045

Issue

Section

Methodology