Stylistic innovations in telenovela: the situation in Avenida Brasil

Authors

  • Renato Luiz Pucci Junior Professor do Mestrado em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi.

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.16648

Keywords:

Brazilian Television, Telenovela, Cognitivism

Abstract

This investigation of the Brazilian telenovela Avenida Brasil (Globo Network, 2012) uses the methodology for audiovisual analysis to detect stylistic innovations. Based on the concept of schemata, of researchers like Patrick C. Hogan and David Bordwell, this paper argues that a paradigm review is happening in the Brazilian television’s fiction towards the renewal of stylistic characteristics that were established by decades of successful production. The analysis is based on Edgar Morin’s idea that the mass culture is characterized by a conservation-innovation dynamic. In its current form, some Brazilian telenovelas, of which Avenida Brasil is probably the best example, absorb audiovisual schemata tested in cinema and other media, reconfiguring them according to their own narrative and communicational needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renato Luiz Pucci Junior, Professor do Mestrado em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi.

Doutor em Ciências da Comunicação pela USP-ECA, professor do Mestrado em Comunicação, da Universidade Anhembi Morumbi, autor de O Equilíbrio das Estrelas: Filosofia e Imagens no Cinema de Walter Hugo Khouri (Annablume, 2001) e de Cinema Brasileiro Pós-moderno (Sulina, 2008), além de artigos sobre cinema e televisão em periódicos como Contracampo, Fronteiras e E-Compós. Bolsista de produtividade do CNPq-PQ2.

References

BELLOUR, Raymond. L’analyse du film. Paris: Albatroz, 1979.

BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985.

_____. On the history of film style. Cambridge e Londres: Harvard University Press, 1997.

FREIRE FILHO, João. O debate sobre a qualidade da televisão no Brasil: da trama dos discursos à tessitura das práticas. In: BORGES, G.; REIA-BAPTISTA, V. (Org.). Discursos e práticas de qualidade na televisão. Lisboa: Livros Horizonte, 2008. p. 78-99.

GOMBRICH, Ernst H. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes, 1986 [1959].

HOGAN, Patrick Colm. Cognitive science, literature, and the arts: a guide for humanists. [S.l.]: Kindle Ed., [S.d.]. (Edição original: Nova York e Londres: Routledge, 2003).

MACHADO, Arlindo. A arte do vídeo. São Paulo: Brasiliense, 1995.

_____, VÉLEZ, Marta L. Questões metodológicas relacionadas com a análise de televisão. E-Compós, v. 8, abr. 2007. Disponível em: http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/view/123/124 - Acesso em: 12 fev. 2013.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no Século XX. 9. ed. Rio de Janeiro: Forense, 1997. Vol. 1: Neurose.

PUCCI JUNIOR., Renato Luiz et al. Avenida Brasil: o lugar da transmidiação entre as estratégias narrativas da telenovela brasileira. In: LOPES, Maria Immacolata V. de (Org.). Estratégias de transmidiação na ficção televisiva brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2013. p. 95-131.

SADEK, José Roberto. Telenovela: um olhar do cinema. São Paulo: Summus, 2008.

THOMPSON, Kristin. Storytelling in film and television. Cambridge e Londres: Harvard University Press, 2003.

Published

2014-09-12

How to Cite

Pucci Junior, R. L. (2014). Stylistic innovations in telenovela: the situation in Avenida Brasil. Revista FAMECOS, 21(2), 675–697. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.16648

Issue

Section

Fictional narrative