The television style and the relevance for the TV as a cultural practice

Authors

  • Simone Maria Rocha PPGCOM - Universidade Federal de Minas Gerais / Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 - Pampulha, Belo Horizonte, Minas Gerais, CEP 31270-901

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.16617

Keywords:

Culture, Television style, Television.

Abstract

This paper has two goals. The first one is to present Mittell’s approach which, through of six facets interdependent model, to intend to deal of complexity of television, and the second one is to explore one of these facets– the television’s dimension as textual form – and to evince, through of stylistics analysis, their relevance to the TV as a cultural practice. The conclusion is that investigate the properties of television style may prove useful to the understanding of the profound transformations which ones the device pass today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Maria Rocha, PPGCOM - Universidade Federal de Minas Gerais / Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 - Pampulha, Belo Horizonte, Minas Gerais, CEP 31270-901

Doutora em Comunicação e Cultura pela UFRJ, com pós-doutorado em comunicação pela UFMG. Professora do PPGOCOM/UFMG e coordenadora do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Mídia e Cultura.

References

BORDWELL, D. Figuras traçadas na luz. Campinas, SP: Papirus, 2008.

BORGES, G.; PUCCI JR., R.; SELIGMAN, F. (Eds.). Televisão: Formas Audiovisuais de Ficção e de Documentário. Faro e São Paulo, 2011.

BUTLER, J. Television Style. New York: Routledge, 2010.

______. Television: critical methods and applications. 3. ed. New York & London: Routledge, 2009 [2006].

CALDWELL, J. T. Televisuality: Style, Crisis and Authority in American Television. New Brunswick: Rutgers University Press, 1995.

CARROLL, N. Film Form: An Argument for a Functional Theory of Style in the Individual Film. In: Engaging the Moving Image. New Haven: Yale University Press, 2003.

CARLÓN, M. Televisión y masas. De las representaciones históricas a la nueva etapa de mediatización. Masas, pueblo, multitude en cine y televisión. Mariano Mestman e Mirta Varela (cords.). Buenos Aires: EUDEBA, 2013.

______. Autopsia a la television? Dispositivo y lenguaje en el fin de una era. El fin de los medios masivos. El comienzo de un debate. Buenos Aires: La Crujía, 2009.

______. Sobre lo televisivo: dispositivos, discursos y sujeitos. Buenos Aires: La Crujía, 2004.

MACHADO. A. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2000.

MILLER, T. Television Studies: the basics. London and New York: Routledge, 2010.

MITTELL, J. Television and American Culture. New York: Oxford University Press, 2010.

______. Genre and television. London and New York: Routledge, 2004.

ROCHA, S. M.; ALVES, M. L. C.; OLIVEIRA, L. F. A história através do estilo: a Revolta da Vacina na telenovela Lado a Lado. Revista Eco-Pós [online], v. 16, p. 205-220, 2013.

______. O Astro, 2011: remake ou releitura? Sobre o processo de criação do novo formato de ficção seriada da TV Globo. Contemporanea (UFBA) [online], v. 11, p. 23-42, 2013a.

______. Inovações estéticas na TV: a travessia sertão-Ilhéus de Gabriela. Trabalho apresentado na ST: Televisão – formas audiovisuais de ficção e documentário do XVII Encontro da Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual – SOCINE, UNISUL, Florianópolis, outubro, 2013b.

______. SILVA, V. R. L. Novas temporalidades no fluxo televisivo: apontamentos sobre reconfigurações da experiência de assistir à televisão. Revista FAMECOS, v. 19, p. 189-207, 2012.

THOMPSON, K. Storytelling in Film and Television. Cambridge; Londres: Harvard University Press, 2003.

WILLIAMS, R. Television. Technology and cultural form. London: Routledge, 1974.

Published

2015-02-04

How to Cite

Rocha, S. M. (2015). The television style and the relevance for the TV as a cultural practice. Revista FAMECOS, 21(3), 1082–1099. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.16617

Issue

Section

Television