Bodies and masculinity ‘models’: the focus in media

Authors

  • Celso Vitelli UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.2.12318

Keywords:

Media, bodies, masculinities

Abstract

In this text, I have attempted to analyze some connections between the concepts of masculinities, bodies and media. I have examined a plurality of masculine prototypes that are presented in media, delineating surfaces of emergence of different masculinities, and showing where they may appear. I have also highlighted discourses about the so-called ‘new’ masculinities, particularly those that have constructed masculine body memories and discourses in media. Therefore, this study evidences the interlocution between bodies and masculinities in print media and on television. This research has led to me to conclude that we become aware that there is neither masculinity nor a masculine body prototype as solid as a rock, one that provides the guarantee of being fully experienced for a whole life. In the media discourses, there are several masculinities and they are regarded as negotiable and revocable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

______. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2002.

CALLIGARIS, Contardo. Músculos Impossíveis e Invejáveis. Folha de S. Paulo, São Paulo, 08 fev. 2001. Caderno Ilustrada, p. 1.

COSTA, Jurandir Freire. O vestígio e a aura: corpo e consumismo na moral do espetáculo. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.

______. A ética e o espelho da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

______. A inocência e o vício: estudos sobre o homoerotismo. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2002.

COURTINE, Jean-Jacques. Os stakhanovistas do narcisismo: body-building e puritanismo ostentatório na cultura americana do corpo. In: SANT’ANNA, Denise B. de (Org.). Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.

FISCHER, Milena. Homem com H. Zero Hora, Porto Alegre, 20 ago. 2006. Caderno Donna, p. 8-11.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 3: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

______. A arqueologia do saber. Rio de janeiro: Forense Universitária, 2002.

GARCIA, Wilton. O corpo contemporâneo: a imagem do metrossexual no Brasil. Revista virtual de humanidades, n. 11, v. 5, jul./set. 2004. Dossiê gênero. Disponível em: http://www.seol.com.br/mneme Acesso em: 23 abr. 2005.

GÓES, Fred; VILLAÇA, Nízia. Em nome do corpo. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

KEHL, Maria Rita. As máquinas falantes. In: NOVAES, Adauto (Org.). O homem-máquina: a ciência manipula o corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003, p. 243-259.

KELLNER, Douglas. Introdução. In: ______. A cultura da mídia: estudos culturais, identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru/SP: EDUSC, 2001, p. 9-21.

LOURO, Guacira L. Pedagogias da sexualidade. In: ______. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999, p. 7-34.

LUPTON, Débora. Corpos, prazeres e práticas do eu. In: Educação & Realidade: produção do corpo, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 15-48, jul./dez. 2000.

NOLASCO, Sócrates. O mito da masculinidade. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

______. De Tarzan a Homer Simpson: banalização e violência masculina em sociedades contemporâneas ocidentais. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.

SACCOMORI, Camila. Saiba quem são os emoboys. Zero Hora, Porto Alegre, 10 abr. 2005. Caderno Donna, p. 10-12.

SCHELP, Diogo. O homem em nova pele. Revista Veja, São Paulo, ano 36, n. 39, p. 62-68, out. 2003.

SCHMITT, Jean-Claude. A moral dos gestos. In: SANT’ANNA, Denise B. de (Org.). Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

SILVESTRE, Lusa. O cool do brega. Revista Playboy, São Paulo, ano XXX, n. 358, p. 22, maio 2005.

VIRILIO, Paul. Estratégia da decepção. São Paulo: Estação Liberdade, 2000.

VOLNOVICH, Juan Carlos. Actualidad psicologica: periodico de divulgación psicologica. Año XXIII, n. 253, maio 1998.

How to Cite

Vitelli, C. (2012). Bodies and masculinity ‘models’: the focus in media. Revista FAMECOS, 19(2), 355–372. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.2.12318

Issue

Section

Media and Culture