The subject and the printing press

Authors

  • Márcio Souza Gonçalves UERJ

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.1.11345

Keywords:

Printing press, rationality, subject

Abstract

This mostly essayistic article relates, based on several authors, writing, printing press and rationality. The central hypothesis is that the subject, which is in the core of modern philosophy, has his origins, aside from epistemological matters, also in a new form of psychological life, linked to new kinds of mental experience made possible by printing press and that in this new psychological life are specially important individualism, a fixed point of view, perspective and the understanding of cognition as representation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBIER, Fréderic. Histoire du livre. Paris: Armand Colin, 2006.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.

EISENSTEIN, Elizabeth. A revolução da cultura impressa – os primórdios da Europa Moderna. São Paulo: Ática, 1998.

FERRATER MORA, José. Dicionário de filosofia. Lisboa: Dom Quixote, 1982.

GOODY, Jack. La Raison graphique: la domestication de la pensée sauvage. Paris: Minuit, 1979.

______. A lógica da escrita e a organização da sociedade. Lisboa: Edições 70, 1987.

GOODY, Jack; WATT, Ian. As consequências do letramento. São Paulo: Paulistana, 2006.

HAVELOCK, Eric. The Greek Concept of Justice – from its shadow in Homer to its substance in Plato. Cambridge & London: Harvard University Press, 1978.

______. A revolução da escrita na Grécia e suas consequências culturais. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

MEGGS, Philip B.; PURVIS, Alston W. História do design gráfico. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

McLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutenberg. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1977.

______. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2005.

ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. Campinas: Papirus, 1998.

TARDE, Gabriel. La logique sociale. Paris: Institut Synthélabo, 1999.

______. Les lois de l’imitation. Paris: Éditions du Seuil, 2001.

How to Cite

Gonçalves, M. S. (2012). The subject and the printing press. Revista FAMECOS, 19(1), 146–167. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.1.11345

Issue

Section

Journalism