Violating voices at school
Echoes and apologies for funk
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.38369Keywords:
Intercultural education, Genre, Funk, HibridizationAbstract
This paper derives from an ongoing research and considers the narratives of funk music to arise the gender issue from the bias of intercultural education. Considered a hybrid cultural expression, funk music suggests sexist performances and languages. To verify this premise in the school environment, students doing the 5th year at a public elementary school from Paraíba developed an analytical perspective of some lyrics. It was observed that the repertoire instigates provocative choreographies and consists of obscene and/or pejorative terms that reverberate with derogatory and discriminatory allusions around women. Besides, there was an incitement of sexual exploitation. We suggest that the appropriation of funk lyrics in school space-time applying semantic and cultural observations can foster pedagogical reflections on women’s issues.
Downloads
References
ALVES, Nilda. O espaço escolar e suas marcas. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.
BHABHA. Homi K. O local da cultura. Tradução Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Pluralidade Cultural. Brasília: MEC/SEF, 1998.
______. Parâmetros curriculares nacionais (PCNs): terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2006.
COSTA, Maria Eugênia Belczac. Grupo focal. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. (Orgs.). Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Atlas, 2005.
COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Hessel; SOMMER, Luis Hwenrique. Estudos Culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 36-61, 2003. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200004
FISCHER, Rosa M. Televisão e educação: fluir e pensar a TV. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
FLEURY, Reinaldo Matias. Desafios à educação intercultural no Brasil. In: FLEURY, Reinaldo Matias. (Org.). Intercultura: Estudos emergentes. Rio Grande do Sul: Editora Unijuí, 2002.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
LOURO, Guacira. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2010a.
______. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2010b.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Uma aventura epistemológica. Entrevistador: Maria Immacolata Vassallo de Lopes. Matrizes, São Paulo, v.2, n.2, p. 143, 2009. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v2i2p143-162
MARTÍN-BARBERO, Jesús; CORONA BERKIN, Sarah. Ver con los otros: comunicación intercultural. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2017.
MOITA LOPES, Luiz Paulo. Sexualidades em sala de aula. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria. (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2016.
MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria. (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2016.
MURARO, Rose Marie; BOFF, Leonardo. Feminino e masculino: uma consciência para o encontro das diferenças. Rio de Janeiro: Sextante, 2002.
OROFINO, Maria Isabel. Educação intercultural, mídia e mediações: aportes das teorias latino-americanas da comunicação e consumo cultural. Linguagens & Cidadania, v.4, n.2, 2018. https://doi.org/10.5902/1516849231496
ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 2005.
SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: Edições ASA, 2004.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SODRÉ, Muniz. Cultura, corpo e afeto. Dança, Salvador, v. 3, n. 1, p. 10-20, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistadanca/article/view/13161
VIANNA JÚNIOR, Hermano Paes. O mundo Funk Carioca. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ,1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.