Violating voices at school

Echoes and apologies for funk

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.38369

Keywords:

Intercultural education, Genre, Funk, Hibridization

Abstract

This paper derives from an ongoing research and considers the narratives of funk music to arise the gender issue from the bias of intercultural education. Considered a hybrid cultural expression, funk music suggests sexist performances and languages. To verify this premise in the school environment, students doing the 5th year at a public elementary school from Paraíba developed an analytical perspective of some lyrics. It was observed that the repertoire instigates provocative choreographies and consists of obscene and/or pejorative terms that reverberate with derogatory and discriminatory allusions around women. Besides, there was an incitement of sexual exploitation. We suggest that the appropriation of funk lyrics in school space-time applying semantic and cultural observations can foster pedagogical reflections on women’s issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robéria Nádia Araújo Nascimento, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, PB, Brasil.

Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) Brasil. Atualmente é Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP/UEPB).

Thatiane Oliveira do Nascimento, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, PB, Brasil.

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba, UFPB, Brasil. Atualmente é mestranda em Educação pelo PPGFP – UEPB (2020).

References

ALVES, Nilda. O espaço escolar e suas marcas. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.

BHABHA. Homi K. O local da cultura. Tradução Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Pluralidade Cultural. Brasília: MEC/SEF, 1998.

______. Parâmetros curriculares nacionais (PCNs): terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2006.

COSTA, Maria Eugênia Belczac. Grupo focal. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. (Orgs.). Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Atlas, 2005.

COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Hessel; SOMMER, Luis Hwenrique. Estudos Culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 36-61, 2003. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200004

FISCHER, Rosa M. Televisão e educação: fluir e pensar a TV. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FLEURY, Reinaldo Matias. Desafios à educação intercultural no Brasil. In: FLEURY, Reinaldo Matias. (Org.). Intercultura: Estudos emergentes. Rio Grande do Sul: Editora Unijuí, 2002.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

LOURO, Guacira. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2010a.

______. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2010b.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Uma aventura epistemológica. Entrevistador: Maria Immacolata Vassallo de Lopes. Matrizes, São Paulo, v.2, n.2, p. 143, 2009. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v2i2p143-162

MARTÍN-BARBERO, Jesús; CORONA BERKIN, Sarah. Ver con los otros: comunicación intercultural. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2017.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Sexualidades em sala de aula. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria. (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2016.

MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria. (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2016.

MURARO, Rose Marie; BOFF, Leonardo. Feminino e masculino: uma consciência para o encontro das diferenças. Rio de Janeiro: Sextante, 2002.

OROFINO, Maria Isabel. Educação intercultural, mídia e mediações: aportes das teorias latino-americanas da comunicação e consumo cultural. Linguagens & Cidadania, v.4, n.2, 2018. https://doi.org/10.5902/1516849231496

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 2005.

SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: Edições ASA, 2004.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SODRÉ, Muniz. Cultura, corpo e afeto. Dança, Salvador, v. 3, n. 1, p. 10-20, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistadanca/article/view/13161

VIANNA JÚNIOR, Hermano Paes. O mundo Funk Carioca. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ,1995.

Published

2021-08-09

How to Cite

Nascimento, R. N. A., & do Nascimento, T. O. (2021). Violating voices at school: Echoes and apologies for funk. Educação Por Escrito, 12(1), e38369. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.38369