The “new” Ensino Médio from the student’s perspective

“the obsolete wrapped in new clothing?”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.45231

Keywords:

New Ensino Médio, Protagonism, Reproduction.

Abstract

The Law n. 13.415/2017 established a new curriculum structure,  enabling, in 2018, the National Common Curricular Base (BNCC) of High School and, in the state of Santa Catarina, the Base Curriculum of the Territory of Ensino Médio (2021). The encyclopedic character, fragmentation of knowledge, low attraction and reduced protagonist of students motivated the reform. In the opinion of third-year high school students, did the reform achieve its objective? With a questionnaire to students from a state public school in Blumenau/SC, this research discusses the efficiency of the Reform regarding what it promised. From the answers, there is some continuity in relation to the previous model, as well as a distancing from the students’ daily lives, suggesting that the proposals are still promises. The theoretical basis includes contributions from scholars Pérez Gómez, Andy Hargreaves and Paulo Freire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo José Mezzomo, Universidade Regional de Blumenau(FURB), Blumenau, SC, Brasil.

He has a degree in Philosophy from the Brusque Educational Foundation (UNIFEBE) and in Pedagogy. Specialist in Psychopedagogy from the University of Grande Rio (UNIGRANRIO). Master in Education from the Regional University of Blumenau (FURB), pursuing a doctorate in the same program. Participates in the Saberes de Si research group, linked to the Research Line “Education, culture and social dynamics” (FURB). Since 2000, he has worked as a teacher in Basic Education and Higher Education in Blumenau/SC.

Albio Fabian Melchioretto, Faculdade SENAC Blumenau, Blumenau, SC, Brasil.

He has a degree in Philosophy (Centro Universitário from Brusque); and Geography (Universidade Cruzeiro do South); master in Education (Regional University of Blumenau) and PhD in Regional Development (Regional University of Blumenau). Research professor linked to SENAC Blumenau College. Lead researcher of the ELO group (Research Group SENAC Blumenau College).

 

Celso Kraemer, Universidade Regional de Blumenau(FURB), Blumenau, SC, Brasil.

He has a degree in Philosophy from the Brusque Educational Foundation; master's degree in Education, from Blumenau Regional University Foundation; and PhD in Philosophy, from the Pontifical University Catholic Church of São Paulo. Full professor at the Regional University of Blumenau and on the Philosophy course at Faculdade São Luiz, since 2002. Researches the themes of contemporary philosophy, society, education and sexuality, with an emphasis on Michel Foucault.

References

BLUMENAU. Conselho Municipal de Educação. Projeto Político Pedagógico. Blumenau: CME, 2019.

BRAGA, F. M. et al. Implementação de reformas do Ensino Médio: experiências internacionais e aprendizados para o Brasil. São Paulo: D3E, 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA). Brasília: INEP, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa. Acesso em: 4 jan. 2024.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 4 jan. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12907:legislacoes&catid=70:legislacoes. Acesso em: 4 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 4 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Confira o relatório final do Pisa 2018. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias_1/confira-o-relatorio-final-do-pisa-2018. Acesso em: 15 jan. 2023.

DALLABRIDA, N. O mal-estar no ensino médio. Florianópolis: Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina, 2018. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/7432/Editorial_de_junho_OEMESC___DR__NORBERTO_DALLABRIDA_15285734798019_7432.pdf. Acesso em: 9 jan. 2023.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FRIGOTTO, G. Reforma do ensino médio representa uma regressão e uma traição aos jovens e ao país. Entrevista especial com Gaudêncio Frigotto. Entrevista concedida a João Vitor Santos. Instituto Humanitas Unisinos, São Leopoldo, 2022. Disponível em https://www.ihu.unisinos.br/categorias/159-entrevistas/616742-reforma-do-ensino-medio-representa-uma-regressao-e-uma-traicao-aos-jovens-e-ao-pais-entrevista-especial-com-gaudencio-frigotto. Acesso em: 30 set. 2023.

GÓMEZ, A. I. P. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

HARGREAVES, A. O ensino na sociedade do conhecimento: a educação na era da incerteza. Porto Alegre: Artmed, 2004.

INSTITUTO AYRTON SENNA. Quem somos, 2024. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/quem-somos/. Acesso em: 4 jan. 2024.

MOTTA, V. C.; FRIGOTTO, G. Por que a urgência da reforma do ensino médio? Medida provisória nº 746/2016 (Lei nº 13.415/2017). Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 355-372, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017176606. Acesso em: 4 jan. 2024.

MOVIMENTO PELA BASE. Quem somos, 2024. Disponível em: https://movimentopelabase.org.br/quem-somos/. Acesso em: 4 jan. 2024.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Base do Ensino Médio do Território Catarinense. Florianópolis: SED, 2021. Disponível em: https://sites.google.com/sed.sc.gov.br/nem-sedsc/curr%C3%ADculo-base. Acesso em: 4 jan. 2024.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo base do Ensino Médio do território catarinense: caderno 1: disposições gerais. Florianópolis: SED, 2020. Disponível em: https://www.cee.sc.gov.br/index.php/downloads/documentos-diversos/curriculo-base-do-territorio-catarinense/2069-curriculo-base-do-territorio-catarinense-do-ensino-medio-caderno-1/file. Acesso em: 4 jan. 2024.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Rede estadual inicia ano letivo com avanços da infraestrutura escolar em SC. Florianópolis: SED, 2022. Disponível em: https://estado.sc.gov.br/noticias/rede-estadual-inicia-ano-letivo-com-avancos-da-infraestrutura-escolar-em-sc/. Acesso em: 11 jan. 2023.

SILVA, M. R.; ARAUJO, M. L. Educação na contramão da democracia: a Reforma do Ensino Médio no Brasil. Revista Trabalho Necessário, Niterói, v. 19, n. 39, p. 6-14, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/50143. Acesso em: 30 set. 2023.

SILVA, M. R.; FÁVERO, A. A.; SILVEIRA, É. S. Entrevista com Monica Ribeiro da Silva: a reforma do Ensino Médio no Brasil. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 30, p. e14467, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14467. Acesso em: 4 jan. 2024.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Quem somos, 2022. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/quem-somos/. Acesso em: 16 dez. 2022.

Published

2024-02-23

How to Cite

Mezzomo, R. J., Melchioretto, A. F., & Kraemer, C. (2024). The “new” Ensino Médio from the student’s perspective: “the obsolete wrapped in new clothing?”. Educação Por Escrito, 15(1), e45231. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.45231