Literature, immigrants and refugees in early child education

the development of sensitivity towards the other

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.43388

Keywords:

Literature, Refugees, Immigrants, Child Education, Children.

Abstract

This article sought to discuss the literature in Early Childhood Education with illiterate children. Its objective was to awaken the empathy and sensitivity of young children towards immigrant and refugee children who are attending the school environment through literary plots. The question that guided the elaboration of this article was: How to raise awareness, sensitize, motivate, develop empathy and solidarity with the other, in young children, to welcome a culturally different colleague, such as the refugee or the immigrant through literature books? In order to meet the proposed objectives and seek solutions to the questioning, several books with images were used, which tell a story, with the teacher as narrator and mediator. In order to present a representative selection, several works were selected, considering the interaction between verbal and visual language. It is important to note that illustrations and images in children's books for young children replace or complement the texts and bring the characters and their stories to life. To help with issues involving children with different cultures in schools, the work was also concerned with the use of literature in solving the problems that arise and in verifying whether the proposed objectives were achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabele Sovierzoski, Centro Universitário Vale do Rio Verde (UNINCOR), Três Corações, MG, Brasil.

He has a degree in Law from the Faculty of Law of Varginha; Degree in Pedagogy from the Federal University of Paraná; Professional Master's Degree in Management, Planning and Teaching from Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações.

Terezinha Richartz, Centro Universitário Vale do Rio Verde (UNINCOR), Três Corações, MG, Brasil.

He has a degree in Sociology and Politics and Pedagogy. Postgraduate degree in Clinical and Institutional Psychopedagogy. Master's and PhD in Social Sciences from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP). Professor of the Professional Master's Program in Management, Planning and Teaching at Centro Universitário Unincor (UNINCOR).

References

BECKER, F. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 24 maio 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Duas cidades; Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2004. p. 171- 193

COSSON, R. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 2021.

DALCIN, A. R. O livro ilustrado de literatura infantil no Brasil: histórias, concepções e transformações. Revista Linha Mestra, Campinas, v. 14, n. 40, p. 80-94, 2020. Disponível em: https://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/337/362. Acesso em: 23 maio 2024.

JUNGER, G. et al. Refúgio em números: 2023. Brasília: OBMigra, 2023. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/images/Obmigra_2020/OBMIGRA_2023/Ref%C3%BAgio_em_N%C3%BAmeros/Refugio_em_Numeros_-_final.pdf. Acesso em: 20 jan. 2024.

LOTUFO, I. O livro-ilustração: palavra, imagem e objeto na visão de Odilon Moraes. Literartes, São Paulo, n. 3, p. 26-32, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/literartes/article/view/89198/92110. Acesso em: 20 mar. 2023.

LUFT, L. Perdas e ganhos. 34. ed. São Paulo: Record, 2009.

MACEDO, L. Prefácio. In: BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. i-viii),.

MEIRA, M. R. Educação estética, arte e cultura do cotidiano. In: PILLAR, A. D. (org.). A educação do olhar no ensino das Artes. 8. ed. Porto Alegre: Mediação, 2014. p. 120-140-

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Universal Declaration of Human Rights. Paris: Organização das Nações Unidas, 1948. Disponível em: http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/. Acesso em: 20 jan. 2024.

PEREIRA, G. L. Direitos Humanos e migrações forçadas: introdução ao direito migratório e ao direito dos refugiados no Brasil e no mundo. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2019.

PICOLI, B. A.; CAMINE, L. A.; CAREGNATO, M. Educação (histórica) modeladora e negação do outro no Sul do Brasil: reflexões sobre as possibilidades de diálogo e superação do etnocentrismo. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 1-16, jan./dez. 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/39515. Acesso em: 14 mar. 2024.

PILLAR, A. D. (org.). A educação do olhar no ensino das artes. 8. ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.

PINTO, P. Pedidos de refúgio crescem 73% em um ano no Brasil. Agência Brasil, 20 jun. 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/direitos-humanos/noticia/2023-06/pedidos-de-refugio-crescem-73-em-um-ano-no-brasil. Acesso em: 20 jan. 2024.

RICHTER, S. Infância e imaginação: o papel da arte na educação infantil. In: PILLAR, A. D. (org.). A educação do olhar no ensino das Artes. 8. ed. Porto Alegre: Mediação, 2014. p. 181-198.

SARMENTO, M. J. Imaginário e culturas da infância. Braga: Universidade do Minho, 2002.

SARMENTO, M. J.. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B. Crianças e miudos: perspectivas socio-pedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, 2004. p. 9-34.

SARMENTO, M. J. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, Pelotas, ano 12, n. 21, p. 51-70, jul./dez. 2003. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/educacao/article/view/6119/5355. Acesso em: 23 maio 2024.

Published

2024-07-11

How to Cite

Sovierzoski, I., & Richartz, T. (2024). Literature, immigrants and refugees in early child education: the development of sensitivity towards the other. Educação Por Escrito, 15(1), e43388. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.43388