Life trajectories of undergraduate students with disabilities

A look on inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41873

Keywords:

Education, Inclusion, Disability, Basic education, Higher education

Abstract

This paper presents the results of the research which aimed to understand how individuals with disabilities see and perceive movements in favor of inclusive education, as well as to identify their perspectives relating to inclusion. For this purpose, the analysis of the life trajectory of two undergraduate students with disabilities was used as a methodological strategy. This qualitative approach research was carried out through interviews with these two subjects, and the collected data were analyzed by using the content analysis method, based on the premises of socio-historical theory and studies on Vigotski's defectology. The study revealed the main obstacles and advances in inclusive practice and the subjects' contributions to the improvement of inclusive practices in education. The trajectories demonstrate the overcoming of the disabled stereotype through the investment in the individuals' social interactions. From the data analysis, it was also possible to observe that prejudice is presented as one of the main obstacles for inclusive practice, and is originated by the lack of knowledge and contact with disabled people. Lastly, it is noteworthy that the students with disabilities are open to dialogue and the construction of an inclusive society, and have a lot to say and contribute.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Moana Meinhardt, Universidade La Salle (Unilassale), Canoas, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade La Salle (Unilasalle), em Canoas, RS, Brasil; mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora da Universidade La Salle (Unilassale), em Canoas, RS, Brasil.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERETA, Mônica Silveira; GELLER, Marlise. Adaptação curricular no Ensino de Ciências: reflexões de professores de escolas inclusivas. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 1-13, jan./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/63190. Acesso em: 18 set. 2021.

CARVALHO, Rosita E. Educação inclusiva com os pingos nos is. Porto Alegre: Mediação, 2004.

CARVALHO, Rosita E. Removendo barreiras para a aprendizagem: educação inclusiva. Porto Alegre: Mediação, 2000.

CASTRO, Gisélia Gonçalves; ABRAHÃO, César Augusto França; NUNES, Ângelo Xavier; NASCIMENTO, Lilian Cristina Gomes; FIGUEREDO, Glória Lúcia Alves. A utilização do Plano de Desenvolvimento Individual por professores em Minas Gerais. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 33, p. 1-26, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/47967/pdf. Acesso em: 19 set. 2021.

HUDSON, Bruna Cristina da Silva; BORGES, Adriana Araújo Pereira. Inclusão de alunos com deficiências em escolas da rede estadual: um estudo sobre acessibilidade e adaptações estruturais. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 60, p. 93-106, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/47967/pdf. Acesso em: 14 set. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 2000.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas II – Problemas de Psicología General. Madrid: Visor Dis., 1993.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas III – Problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor Dis., 2000.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas V – Fundamentos de defectología. Madrid: Visor Dis., 1997.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

ZANELLI, José Carlos. Pesquisa qualitativa em estudos da gestão de pessoas. Estudos da Psicologia, n. 7, p. 79-88, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/GdRk6zHHNz4yL6NBsH6P4yH/?lang=pt&-format=pdf. Acesso em: 29 jun. 2021.

Published

2021-12-22

How to Cite

Meinhardt, M. (2021). Life trajectories of undergraduate students with disabilities: A look on inclusive education. Educação Por Escrito, 12(1), e41873. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41873

Issue

Section

Dossiê: A Formação de professores e a educação inclusiva: avanços, desafios