The influence of teacher training on the learning of students with intellectual disabilities in chemistry education

A case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41803

Keywords:

Chemistry teaching, Inclusion, Mediation

Abstract

The role of the chemistry teacher as a mediator in the teaching process learning for students with intellectual disabilities (DI) requires the use of didactic procedures necessary for a good lesson planning. Thus, the present work aims to report in a critical and reflexive way a qualitative research, of the case study type, developed in a school of the state school, in the city of São Mateus - ES. This research aimed to analyze the importance of teacher education in the teaching process learning students with intellectual disabilities. From this perspective, the analysis was carried out through a semi-structured interview conducted with two chemistry teachers in high school. Given the results obtained in this study, we noticed that there is a precarious ness in the offer of training of chemistry teachers in the field of intellectual disability and other disabilities, but that despite this, there are other factors linked to academic training that positively interfere in the teaching process of learning of these students, such as: pedagogical proposal of the school, collaborative work, with the students etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna de Oliveira Bonomo, Pesquisadora Autônoma, São Mateus, ES, Brasil.

Mestre em Ensino na Educação Básica pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGEEB), em São Mateus, ES, Brasil.

Ana Nery Furlan Mendes, Centro Universitário Norte Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), São Mateus, ES, Brasil.

Doutora em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil, com período sanduíche na Universitat Autónoma de Barcelona (UAB), em Barcelona, Espanha; professora da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), em São Mateus, ES, Brasil.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/8267. Acesso em: 10 out. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: 70, 1977.

BASTOS, Amélia Rota Borges de. MÓL, Gerson. Desenvolvimento de práticas inclusivas: aportes teórico-práticos para o apoio aos estudantes em estágio de docência. In: MÓL, Gerson (org.). O ensino de Ciências na escola inclusiva. Campos dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2019.

BERNI, Regiane Ibanhez Gimenes. Mediação: o conceito vygotskyano e suas implicações na prática pedagógica. São Paulo: LAEL /PUC – SP. 2006. Disponível em: http://www.filologia.org.br/ileel/artigos/artigo_334.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.

BITENCOURT, T. V. DE; ARAÚJO, A. P. Inclusão escolar e ressignificação da formação docente: possibilidades e desafios a partir das contribuições de Gadamer. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 41-50, 26 jun. 2014.

BRASIL. Instituto Nacional De Estudos E Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico do Estado do Espírito Santo: Censo da Educação Básica Estadual 2019. Brasília, DF: 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Deficiência a mental – (Atendimento Educacional Especializado). Brasília: MEC/SEESP, 2007.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/defmental.pdf. Acesso em: 28 abr. 2020.

BRASIL. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência comentada. Brasília: CORDE, 2008.

BRASIL. Instituto Nacional De Estudos E Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2019. Brasília, DF: INEP. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/censo-escolar. Acesso em: 10 abr. 2020.

CRISTOFOLETI, Rita de Cassia; NUNES, Isabel Matos. A prática Pedagógica e a deficiência intelectual: produção de recursos didáticos. In: PEROVANO, Laís Perpetuo MELO, Douglas Christian Ferrari de (org.). Saberes, estratégias e recursos didáticos. Rio de Janeiro: Brasil Multicultural, 2019. p. 37-51.

CUNHA, Antônio Eugênio. Práticas Pedagógicas para a inclusão e diversidade. 2 ed. Rio de Janeiro: Wark Editora, 2012.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação inclusiva como direito. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 3.; SEMINÁRIO CAPIXABA DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 14., 2014, Vitória. Anais [...]. Vitória: UFES, 2014. v. 1. p. 1-15.

DUARTE, Márcia. Síndrome de Down: situação escolar no ensino fundamental e médio da cidade de Araraquara-São Paulo. Orientadora: Professora Drª. Luci Pastor Manzoli. 2008. 83 f. Tese (Doutorado em Letras) - Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara. São Paulo: UNESP, 2008. Disponível em: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_escolar/1404.pdf. Acesso em: 4 fev. 2020.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

FERRI, Cássia; HOSTINS, Regina Célia Linhares. Práticas de seleção e organização do Conhecimento de escolas regulares e especiais. Revista Educação e Realidade, Rio Grande do Sul, v. 33, n. 2, p. 22, jul./ dez. 2008. ISSN 2175-6236. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/7074. Acesso em: 10 jan. 2021.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

MALDANER, Otavio Aloisio. A formação inicial de professores de química professor pesquisador. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.

MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia da Pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

MANTOAN, Maria Teresa Egler. Inclusão Escolar: o que é? Por quê? Como fazer? 1. ed. São Paulo: Moderna, 2003.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

MÓL, Gerson de Souza. SILVA, Keilla Christina Desidério. Professores regentes de Ciências da Natureza na sala de aula inclusiva. In: MÓL, Gerson (org.). O ensino de Ciências na Escola Inclusiva. Campos dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2019. p. 117-131.

PADILHA, Anna Maria Lunardi. Alunos com deficiência intelectual: reflexões sobre o conceito de desenvolvimento das funções psíquicas superiores e o papel da educação escolar na perspectiva histórico cultural da escola de Lev Vigotski. Horizontes, [S. I.], v. 36, p. 62-73, set./dez. 2018.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores – saberes da docência e identidade do professor. São Paulo: Nuances, 1997. v. 3.

PLETSCH, Márcia Denise. OLIVEIRA, Mariana Corrêa Pitanga de. A escolarização de pessoas com deficiência intelectual na contemporaneidade: análise das práticas pedagógicas e dos processos de ensino e aprendizagem. In: CAIADO, Kátia Regina Moreno. BAPTISTA, Cláudio Roberto. JESU, Denise Meyrelles de (org.). Deficiência Mental e Deficiência intelectual em debate. 1. ed. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017. p. 265-285.

RODRIGUES, David. Os desafios da Equidade e da Inclusão na Formação de Professores. In: OLIVEIRA, Ivone Martins de; RODRIGUES, David, JESUS, Denise Meyrelles de. Formação de Professores, práticas pedagógicas e inclusão escolar: perspectivas luso-brasileiras. Vitória: EDUFES, 2017. p. 23-47.

SANTOS, Rogério Alves dos. MAGALHHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva. Vozes de estudantes com deficiência intelectual: construção identitária e estigma. Campos de Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2019.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DO ESPÍRITO SANTO. Currículo Básico Escola Estadual Ensino Médio: Área de Ciências da Natureza. Vitoria: SEDU, 2009. v. 2. Disponível em: https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20Arquivos/Ensino%20M%C3%A9dio%20-%20Volume%2002%20-%20Ci%C3%AAncias%20da%20Natureza.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. A Pesquisa no Ensino de química e a Importância da Química Nova na Escola. Química Nova, Piracicaba, n. 20, p. 49-54, 2004. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc20/v20a09.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Tratado de Defectologia. Havana: Pueblo Y Educación, 1995. (Obras Completas, t. 5).

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Fundamentos de Defectologia. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1997. (Obras completas, t. 5).

Published

2021-12-17

How to Cite

Bonomo, B. de O., & Mendes, A. N. F. (2021). The influence of teacher training on the learning of students with intellectual disabilities in chemistry education: A case study. Educação Por Escrito, 12(1), e41803. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41803

Issue

Section

Dossiê: A Formação de professores e a educação inclusiva: avanços, desafios