Strategic management model proposal for confessional basic education institutions
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.35052Keywords:
Strategic management, School management, Basic education, Confessional schoolAbstract
For most of Brazil’s history, denominational colleges have been consolidated with an educational proposal based on the integral formation of the person, without worrying about competition. With the amendment of the Basic Guidelines Act (LDB) of 1996, which allowed business groups to enter the education sector, many denominational colleges have closed their doors in view of the management expertise of new competitors. The confessional school had to learn to reconcile this new dimension with its pedagogical project. Given the historical and social importance of these schools, the current scenario of basic education in Brazil and the scarce knowledge on the subject, this article proposes a strategic management model for a Confessional Education Network. This is a qualitative case study. The research instruments used were data collection at the headquarters of the Network, semi-structured interviews with managers and questionnaires with school principals. The results show the implementation of a strategic management culture in the Network and the updating of its strategic management model, based on Balanced Scorecard (BSC). This article contributed to the discussion of the strategic management theme in confessional schools, enabling the integration of elements of management and confessionality.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DAS ESCOLAS CATÓLICAS. Pesquisa Nacional da Educação Básica: Desafios e Oportunidades. Brasília, DF: ANEC, 2017.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. Brasília: Ministério da Educação, 1996.
BOSCHILIA, R. Modelando Condutas: A educação católica em colégios masculinos (Curitiba, 1925-1965). 2002. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2002.
BRIGHENTI, A. A missão evangelizadora no contexto atual: Realidades e desafios a partir da América Latina. São Paulo: Paulinas, 2006.
BUFFA, E. A Igreja Católica enquanto grupo de pressão na tramitação da LDB. Pro-Posições, v. 25, n. 1, p. 141-159, 2014. https://doi.org/10.1590/S0103-73072014000100008
CARVALHO, T. M. Gestão Estratégica e Gestão Educacional: uma integração por meio da metodologia do Balanced Scorecard aplicado a realidade da escola de Educação Básica. 2005. Dissertação (Mestrado em Gestão Educacional) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, 2005.
CENTRO DE ESTATÍSTICA RELIGIOSA E INVESTIGAÇÕES SOCIAIS. Perspectiva da escola católica no Brasil. Baurú: ANAMEC; Ed.Universidade do Sagrado Coração de Jesus, 2006.
DALVIT, J. O. A Gestão nas Instituições de Ensino de Educação Básica: As Escolas da Rede La Salle do Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Unisinos, 2007. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade do Rio dos Sinos, Porto Alegre, 2007.
KUZMA, Cesar. O papel dos educadores leigos na escola católica. In: TESCAROLO, Ricardo. (Org.). Escolas Católicas diante de um novo tempo. Curitiba: Positivo, 2013. p. 86-116.
KAPLAN, R.; NORTON, D. A estratégia em ação: balanced scorecard. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
______. Mapas Estratégicos: convertendo ativos intangíveis em resultados tangíveis. Rio de Janeiro: Campus, 2004.
KROEHN, Márcio. A nova fronteira da educação. Isto É Dinheiro, 31 mar. 2017. Disponível em: https://www.istoedinheiro.com.br/nova-fronteira-da-educacao
LÜCK, H. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Revista Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 72, p. 11-33, 2000. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.17i72.2116
MARIUCCI, S. E. O mercado da Educação e a Educação Católica: Uma abordagem sobre as mudanças na política de gestão educacional nas escolas católicas do Brasil. Porto Alegre: PUCRS, 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
MOURA, L. D. A educação Católica no Brasil: passado, presente e futuro. São Paulo: Loyola, 2000.
MURAD, A. Gestão e Espiritualidade: uma porta entreaberta. 3ª Ed. São Paulo: Paulinas, 2008.
NEELY, A.; BOURNE, M. Why measurement initiatives fail. Measuring Business Excellence, v. 4, n. 4, p 3-7, 2000. https://doi.org/10.1108/13683040010362283
PAIER, L. S. A. Trajetória da Escola Menino Jesus (1941-2008): Princípios, Identidade e Cultura Notre Dame. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2008.
PAIVA, Vanilda (Org.). Catolicismo Educação e Ciência. São Paulo: Loyola, 1991.
PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. 17ª Ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PEREIRA, Marcos Aurélio. A trajetória da Escola Católica no Brasil: alguns apontamentos de história sobre a escola Católica. In: TESCAROLO, Ricardo. (Org.). Escolas Católicas diante de um novo tempo. Curitiba: Positivo, 2013. p. 17-40.
RIBEIRO, M. L. S. História da Educação Brasileira. São Paulo: IBRASA, 1986.
ROMERO, C. Hacer de la escuela, una buena escuela: prácticas y escenarios de gestión. Buenos Aires: Aique, 2009.
SAVIANI, Dermeval. História das ideais pedagógicas no Brasil. 3ª Ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
STEINBERG, H.; MARCATTI, L. Governança Corporativa Aplicada às Instituições de Ensino. In: COLOMBO, S. S. (Org.). Nos Bastidores da Educação Brasileira: a gestão vista por dentro. Porto Alegre: Artmed, 2010.
TREVISAN, A.; TREVISAN, F. Os Desafios da Gestão Financeira. In: COLOMBO, S. S. (Org.). Nos Bastidores da Educação Brasileira: a gestão vista por dentro. Porto Alegre: Artmed, 2010.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3ª Ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.