Teacher-student relationship in higher education: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.34309

Keywords:

Teacher-student relationship. University Pedagogy. Student adaptation

Abstract

This article seeks to discuss questions about the teacher-student relationship and its relevance to academic adaptation and development. This is a literature review in the National Association of Postgraduate and Research in Education databases; Coordination of Improvement of Higher Education Personnel; Electronic Psychology Journals; and Scientific Eletronic Library Online in the period from 2010 to 2018, using the descriptors “teacher-student relationship”, “teacher-student” and “affectivity in higher education”. The objective was to understand how the teacher-student relationship happens and its importance in the university’s adaptation and development process. The results revealed that the teacher-student relationship needs to be built based on dialogue, exchange of experiences, affectivity and also that a good relationship between teacher and student can be useful as a protective factor for students who have difficulties in learning, as well as motivating for those who don’t present such difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexsandra de Santana Soares Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA.

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS, Feira de Santana, BA).

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA.

Professora plena do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS, Feira de Santana, BA, Brasil) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEFS.

References

ALMEIDA, Edilene Freitas Silva De. Relação professor-aluno na formação inicial docente: representações sociais construídas. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2015.

ANUNCIAÇÃO, Luísa da; ANTÓNIO, David; MANUEL, Janice Alexandra da Costa. Importância da Relação Professor – Aluno na Educação Superior. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES, COMPLEXIDADE E TRABALHO DOCENTE, 11., 2015, Prado velho. Anais… Prado velho: 2015. P. 1-10.

AROEIRA, Kalline Pereira; MERLO, Francyne Wolkartte. Relação professor e aluno no ensino superior: reflexões no contexto de formação de professores de Educação Física. In: XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – UNICAMP, Campinas, 2012.

AZEVEDO, Rayanne Linhares. De quem é a Universidade? Um estudo sobre a relação de poder na interação aluno-professor. 2018. 152f. Dissertação (Mestrado em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde) Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

BARDAGI, M. P.; HUTZ, C. S. (2012). Mercado de trabalho, desempenho acadêmico e o impacto sobre a satisfação universitária. Revista de Ciências Humanas, 40, 183-198.

BARROS, Flávia Regina. Impactos afetivos das práticas pedagógicas no ensino superior: o olhar dos alunos. 2017. 278f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2017.

BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo. A motivação do aluno: contribuições da Psicologia Contemporânea. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

CAVACA, Aline Guio et al . A relação professor-aluno no ensino da Odontologia na Universidade Federal do Espírito Santo. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro , v. 8, n. 2, p. 305-318, Oct. 2010 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462010000200008&lng=en&nrm=iso>. access on 14 Jan. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462010000200008.

COSSO, Esther. Representações sociais de professores e alunos do ensino superior sobre relação professor e aluno. 2017. 89f. Tese ( Doutorado em Psicologia Educacional) Centro Universitário Fieo, Osasco, 2017.

CURY, Daniel Gonçalves. A Relação entre Professor e Aluno no Ensino Superior Vista por Meio da Reprovação. Dissertação (Mestrado em Psicologia) Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17º ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

Guimarães, L. A. C., Gaudêncio, C. A., Andrade, J. M. A., Sá, L. A., Palhano, D. P., Dias, C. S. S., . . . Vieira, A. M. S. (2011, Novembro). Relação entre dados sociodemográficos e vivências acadêmicas: Aspectos psicossociais. Trabalho apresentado no Décimo Sexto Encontro Nacional de Psicologia Social da ABRAPSO, Recife, PE. Resumo recuperado de http://www.encontro2011.abrapso.org.br/site/textoscompletos

MASETTO, Marcos Tarcísio. Competência pedagógica do professor universitário. 2ª ed. rev. São Paulo:Summus, 2012.

MONTEIRO, S., Almeida, L. S., Cruz, J. F. A., & Vasconcelos, R. M. (2010). Percepções de alunos de excelência relativamente ao papel dos professores: Um estudo com alunos de engenharia. Revista Portuguesa de Educação, 23(2), 213-236.

MOTA, Clebson dos Santos Mota. A influência da relação afetiva entre professores e estudantes do curso de educação física da uefs no processo de formação acadêmica. 2017. 154f. Dissertação ( Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2017.

MUNIZ, Micheriângela Barroso. Estudo das interações sociais entre professores e alunos no ensino superior. 2011. 67f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2011.

OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de et al. Percepções de estudantes universitários sobre a relação professor-aluno. Psicol. Esc. Educ., Ago 2014, vol.18, no.2, p.239-246. ISSN 1413-8557.

PEREIRA, ALEXANDRE BRITTO. Afetividade na relação professor-aluno: uma pesquisa bibliográfica exploratória. 2017. 144f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

PORTO, Ana Maria da Silva; SOARES, Adriana Benevides. Diferenças entre expectativas e adaptação acadêmica de universitários de diversas áreas do conhecimento. Aná. Psicológica, Lisboa , v. 35, n. 1, p. 13-24, mar. 2017 . Disponível em <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312017000100002&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 22 maio 2019. http://dx.doi.org/10.14417/ap.1170.

RIBEIRO, M. L.; JUTRAS, F.; LOUIS, R. Análise das representações sociais de afetividade na relação educativa. Psicologia da Educação, São Paulo: 20, 1 sem. de 2005, p. 1-163.

RIBEIRO, M. L. A afetividade na relação educativa. Estud. psicol. (Campinas), Set 2010, vol.27, no.3, p.403-412. ISSN 0103-166X.

SANTOS, C. P, & Soares, S. R. (2011). Aprendizagem e relação professor-aluno na universidade: Duas faces da mesma moeda. Estudos em Avaliação Educacional, 22(49), 353-369. Recuperado de http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1641/1641.pdf.

RIOS, I.C.; SCHRAIBER, L.B. Uma relação delicada: estudo do encontro professor-aluno. Interface (Botucatu), v.15, n.36, p.39-52, 2011.

SILVA, Walkiria Carvalho Pereira da. Representações sociais de professores do ensino superior sobre relação professor-aluno: um estudo de caso. 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia Educacional), Centro Universitário Fieo, Osasco, 2017.

SOUZA, Cleudinéte Ferreira dos Santos. Relação afetiva entre professora e estudantes do Ensino Superior: sentidos, desafios e possibilidades. 2016. 171f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Feira de Santana. Feira de Santana, 2016.

SOARES, Adriana Benevides et al . Relações interpessoais na universidade: o que pensam estudantes da graduação em psicologia?. Est. Inter. Psicol., Londrina , v. 7, n. 1, p. 56-76, jun. 2016 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-64072016000100005&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 20 março de 2019.

SOARES, Adriana Benevides; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Habilidades sociais e adaptação à universidade: Convergências e divergências dos construtos. Aná. Psicológica, Lisboa , v. 33, n. 2, p. 139-151, jun. 2015 . Disponível em <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312015000200001&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 07 fevereiro 2019. http://dx.doi.org/10.14417/ap.911.

SÔNEGO, Aline. Os desafios da universidade no século XXI e algumas reflexões sobre a posição docente frente a este processo. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 1, n. 1, p. 30-35, 2015. Disponível em: <https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/view/822 > Acesso em: 23 de abril.

VENTURA, Maria Clara Amado Apóstolo et al . O bom professor: opinião dos estudantes. Rev. Enf. Ref., Coimbra, v. serIII, n. 5, p. 95-102, dez. 2011 . Disponível em <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000300010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 07 março 2019.

VERAS, Renata da Silva; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em Revista (em linea) 2010, (setembro – dezembro). Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155018477015> Acesso em: 7 de maio de 2019.

Published

2020-01-20

How to Cite

Soares Silva, A. de S., & Ribeiro, M. L. (2020). Teacher-student relationship in higher education: a literature review. Educação Por Escrito, 11(1), e34309. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.34309

Issue

Section

Articles